Umetnost na dva točka
Kada se pojavio na Milanskom sajmu motocikala 2011. godine, Ducatijev „superbajk“ motocikl, Ducati 1199 Panigale, doneo je pravu revoluciju među moderne motocikle iz ove kategorije, sasvim novi pravac i način poimanja „superbajk“ motocikla. Oficijelni video je uzburkao krv svih pravih motociklista, a poruka za konkurenciju na kraju video klipa bila je više nego jasna – “šah mat”.
Svoje bogato iskustvo i stečeno znanje iz Svetskog šampionata u „superbajku“ (SBK- Superbike World Championship) Ducati je u najvećoj meri preneo na ovaj motocikl, koji je kao niko do tad uspeo da pomiri dve totalno suprotne stvari, motocikl za uličnu upotrebu i trkačku stazu. Slobodno možemo reći da smo tada po prvi put dobili trkački motocikl, koji je uz kombinaciju konvencionalnih pneumatika i moćne elektronike sposoban da bude upotrebljiv i u svakodnevnom saobraćaju.
Koliko je Ducati dobar u pravljenju ovakvih motocikala, govore sami za sebe rezultati postignuti u SBK, od 1988. godine pa sve do prošle sezone, sa pauzom od četiri godine neučestvovanja, Ducatijevi motocikli su osvojili sedamnaest šampionskih titula, dok svi ostali kad udruže snage imaju ukupno deset šampionskih naslova.
Prošlo je tri godine od kako 1199 u svim svojim verzijama ukrašava ulice i trkačke staze, tako da je došlo vreme za naslednika, kojeg je Dukati predstavio na prošlogodišnjem Milanskom sajmu motocikala. Tom prilikom smo mogli videti osnovnu verziju 1299, 1299 S, kao i trkačku verziju namenjenu timovima koji žele da se takmiče u „superbajk“ šampionatima. Naravno, u pitanju je Panigale R (race track bike) čija je zapremina motora ostala na 1199 ccm zbog pravilnika o učešću u ovakvim prvenstvima.
Ovih dana, Ducati nas je obradovao i najekstremnijim izdanjem novog Panigalea R, koji je legalan za uličnu upotrebu. Za razliku od svoje braće zapremina njegovog agregata nije 1285 ccm, već kao na trkačkoj verziji 1199 ccm, što znači da je promer klipa umesto 116 milimetara, 112 milimetara.
U suštini ovaj neverovatni Superquadro L-twin agregat, sa tradicionalnim Desmodromic razvodom ventila, vodi poreklo iz limitirane serije motocikala Ducati Superleggera, odnosno koristi neke ekskluzivne komponente i inženjerska rešenja koja mu omogućavaju da razvije brutalnu snagu od 205 konjskih snaga pri 11.500 obrtaja u minuti i još neverovatniji obrtni moment od 136,2 Nm pri 10.250 o/min.
Pored velike snage agregata, Panigale R može se pohvaliti izuzetno malo težinom koja je postignuta obilatom upotrebom lakih materijala, pre svega ugljeničnih vlakana, titanijuma i magnezijuma. U odnosu na Panigale 1299 S, lakši je za četiri i po kilograma pri merenju bez tečnosti.
Puna dva kilograma Ducatijevi inženjeri uštedeli su instaliranjem litijum jonskog akumulatora, dodatnih pola kilograma manje ostvareno je ugradnjom klasičnog fara sa pozicionim svetlima u LED tehnologiji, a još jedan kilogram manje u ovoj „kuri mršavljenja“ donela je Boschova kontrolna jedinica, koja takođe kontroliše ABS sistem prilikom prolaska kroz krivine (9.1 MP Bosch ECU for cornering ABS).
Ducatijev izbor da koristi Akrapovič izduv dodatno naglašava sportski karakter R modela . Izduvni sistem u potpunosti je izrađen od titanijuma . Ovako izrađena komponenta osigurava minimalnu težinu, bolje tešište motocikla, posebno u situacijama prebacivanja sa jedne na drugu stranu, a tu je i vizuelni efekat koji doprinosi boljem izgledu motocikla.
Da bi Panigale R bio agilniji i da bi se povećala stabilnost pri velikim brzinama, promenjena je ciklistika, pre svega došlo je do promene međuosovinskog rastojanja tako što je ugao upravljača postavljen pod uglom od 24 stepena.
Za sistem oslanjanja zadužen je Ohlins. Na prednjem kraju se nalaze amortizeri NIX30, promera 43 mm potpuno podesivi, dok se za oslanjanje zadnjeg kraja brine TTX-36, takođe sa mogućnošću potpunog podešavanja.
Na kraju moramo pomenuti da Panigale R kao i ostali članovi „superbajk“ porodice, dolaze sa svom pratećom elektronikom. Daje nam mogućnost biranja različitih režima vožnje, kao i isporučivanja snage. Tu su još kontrola trakcije (DTC-Ducati Traction Control), sistem protiv blokiranja kočnica u krivini (Cornering ABS), kontrola točka (DWC-Ducati Wheal Control), kontrola kočenja motorom (EBC-Engine Braking Contorl), uređaj za brzu promenu stepena prenosa (DQS-Ducati Quick Shift), a tu je i mogućnost skidanja prikupljenih podataka na računar posle završene vožnje uz pomoć (DDA-Ducati Data Analyser).
Još jednom, Ducati je uspeo da napravi savršen motocikl za sve ljubitelje brzine, koji znaju da cene spoj nauke i umetnosti. Prelep i funkcionalan dizaj u sinergiji sa vrhunskom mehanikom i elektronikom, pruža vanserijske performanse, a sigurni smo da simfonija koja izlazi iz Akrapovičevog izduvnog sistema zadovoljava čula svakog zaljubljenika u motocikle sa povišenim nivom benzina u krvi.
Branko Avramović