Električna revolucija
Poslednjih godina, što zbog svetske ekonomske krize, što zbog ekologije, svesni smo nekih novih trendova u automobilskoj industriji. „Downsizing”, hibridi, električni automobili, sve su to pojmovi na čiji pomen su ljudi uglavnom odmahivali glavom, ali svedoci smo da se vremena polako ali sigurno menjaju.
Rasprostranjeno je mišljenje da su elektro-automobili uglavnom mali, neatraktivni, nepraktični, skromnih performansi, kratkog dometa… Može se reći da većina njih i odgovara ovom opisu, ali ne i Tesla Model S. Ono što bi običan laik čistim posmatranjem Modela S primetio jeste da je to jedna sasvim standardna premium limuzina (u formi hečbeka doduše), prijatna za oko, uglađenih linija i skladnih proporcija. Međutim tehnologija koja se krije ispod lepe karoserije nije nimalo standardna. Model S pokreće trofazni električni motor smešten na zadnjoj osovini koji razvija čak 416 KS i 600 Nm već od 0 obrtaja pa sve do maksimalnih 5.100 obrtaja u mnutu. Zbog specifičnosti električnog motora i načina na koji radi, nije potrebna klasična transmisija, već auto poseduje samo jedan stepen prenosa. Litijum-jonske baterije koje napajaju motor električnom energijom se nalaze u podu, snižavajući tako težište i poboljšavajući upravljivost i stabilnost, koja je na zavidnom nivou, pogotovo kada se uzme u obzir masa automobila koja iznosi preko dve tone. Baterije se inače nude u tri veličine kapaciteta, od kojih najjača raspolaže sa 85 kWh. U ovoj verziji autonomija iznosi oko 500 kilometara, što je zadivljujuće, pogotovo kada se zna da mnogi automobili sa klasičnim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem i sličnim performansama imaju isti ili čak i manji domet sa jednim rezeorvarom.
Unutrašnjost je moderna i veoma prostrana. Preovladavaju materijali kao što su koža, drvo, hladni aluminijum. Centralnom konzolom dominira ogroman ekran dijagonale 17 inča, kojim se upravlja svim sistemima u automobilu, počev od navigacije, klimatizacije pa do audio sistema. Nedostatak centralnog tunela za transmisiju obezbeđuje više mesta za noge putnika. Broj mesta za sedenje iznosi sedam, jer pored standardnih pet, iza zadnje klupe postoje još dva pomoćna sedišta, koja su doduše namenjena deci. Pošto se motor nalazi na zadnjoj osovini, Model S ima dva prtljažnika, jedan napred ispod haube a drugi pozadi.
Iako je Tesla Motors 2012. godine izjavio da neće biti profitabilan pre jeseni 2013., to se na šok svih, desilo ranije. Tesla je otkrio da je kompanijin prihod porastao za čak 500% između trećeg i četvrtog kvartala 2012. godine, čime je brojka porasla na 306 miliona dolara. Teslina profitna margina se takođe poboljšala u ovom periodu, rastući sa -17% tokom Q3 na +8% tokom Q4. Tesla je prošlu godinu završio sa profitom od 221 milona dolara. Isporučio je 2.650 primeraka Modela S, od kojih je 2.400 modela isporučeno u poslednjem kvartalu godine. Tesla je 2012 godinu završio sa 32 prodajna mesta.
Na kraju, proizvođač električnih automobila je zaradio 68 miliona dolara, ili 12 % od ukupnog prihoda, prodajući nulta emisija proizvode, znanje i komponente drugim proizvođačima automobila. Kao rezultat toga, Tesline akcije su skočile za 13 % ubrzo nakon objave finansijskih rezultata.
Tesla dodatno priprema Model S za japansko i kinesko tržište (za kinesko tržište sa udobnijom zadnjom klupom) i prema navodima kompanije verzija sa volanom na desnoj strani trenutno okupira većinu proizvodnih resursa.
Prema rezultatima prodaje u drugom kvartalu Model S se izjednačio sa Chevrolet Voltom i Nissan Leafom, iako je više nego dvostruko skuplji. Za tri meseca isporučeno je čak 5.150 automobila. Nedeljni obim proizvodnje je morao biti podignut sa 400 na 500 jedinica. Prihod je pritom porastao za 20 % na 26 miliona dolara.
Važna informacija je da je nedavno stigao prvi primerak Modela S u Evropu. Kupac je iz Norveške, izvesni Frederic Hauge. Dotični je inače bio vlasnik prvog električnog automobila u Norveškoj još ranih 90-tih godina, i iz protesta je odbijao je da plaća putarinu. Na neki način je zahvaljujući njemu Norveška vlada promenila svoj stav vezan za elektro-automobile, tako da oni sada ne moraju plaćati putarinu na norveškim autoputevima.
Međutim, cena Modela S će biti nešto viša za kupce na starom kontinentu, što je opravdano višim porezom, kao i brojnim lokalnim zakonima, pravilnicima i regulativama i troškovima isporuke. Svetla tačka je to što postoje lokalne subvencione olakšice za automobile sa nultom emisijom, mada ne treba očekivati da one previše smanje cenu automobila. Nudiće se sa baterijama kapaciteta od 60 kWh i 85 kWh.