Popravka polovnim delovima – da ili ne?
Kriza čini svoje, pa se mnogi vozači okreću polovnim delovima prilikom popravke automobila kako bi uštedeli. Međutim, da li tako dovode u opasnost ne samo sebe i svoje najbliže, već i druge učesnike u saobraćaju?
Ova tema je vrlo problematična zato što polovan deo može da bude skoro nov, skinut sa automobila koji je nekoliko meseci po izlasku iz prodajnog salona slupan i završio na auto-otpadu, a može da bude skinut i sa limuzine koja je prevalila skoro milion kilometara.
Zato treba napraviti jasnu razliku između delova koji se lako mogu proveriti i koji ne utiču direktno na bezbednost i onih koji mogu ozbiljno da utiču na bezbednost, pri čemu je provera njihove ispravnosti vrlo komplikovana.
Isto tako, postoji mogućnost da se relativno brzo pokvari polovan deo koji je u trenutku ugradnje delovao potpuno ispravno, s obzirom na to da je već dugo u upotrebi. U tom slučaju ćete morati ponovo da plaćate i drugi deo i majstora koji obavlja ugradnju.
Ove polovne delove slobodno kupite
Postoje razni delovi koji mogu bez problema da se ugrade iako su polovni, pošto ne utiču direktno na bezbednost automobila, a pritom se njihova ispravnost lako proverava. Ovde spadaju, između ostalih:
• stakla
• branici
• sedišta
• limarija (hauba, krila, vrata, poklopac prtljažnika…)
• farovi, svetla i migavci
• motor brisača
• tapacirung
• sirena
• alternator
• anlaser
• pumpa goriva
• releji
• kvake
• retrovizori
• menjač
Ove polovne delove dobro proverite i razmislite da li se njihova kupovina uopšte isplati
• razni prekidači
• izduvni sistem ili njegovi delovi
• amortizeri
• spone
• ramena (viljuške)
• homokinetički zglob
• letva volana
• diskovi i doboši
• pumpa ulja
• dizne
• turbo punjač
• hladnjak motora i klime
• grejač kabine
• ventilatori
• pojedini senzori, davači itd.
• opruge
Ove polovne delove ne bi trebalo da kupujete
• ležajevi
• zupčasti kaiš
• kočioni cilindri
• pločice
• pneumatici
• pumpa za vodu
• set kvačila
Primeri cena novih i polovnih delova
Možda smatrate da neke cene iz gornje tabele nisu realne? Objasnimo zato kako smo došli do njih.
Cene novih originalnih delova dobili smo od jednog ovlašćenog servisa. Skupo, zar ne? Međutim, malo vozača održava auto star 7-8 godina u ovlašćenom servisu.
Cene polovnih delova – izvukli smo približan prosek cena koje smo dobili od više auto-otpada i prodavaca polovnih delova.
Kod cena novih zamenskih delova došlo je do konfuzije; u mnogim slučajevima novi delovi bili su jeftiniji od polovnih sa auto otpada?!
Polovan deo skuplji i bolji od novog?
Neretko ćete čuti da se više isplati na nekom auto-otpadu kupiti polovan originalni deo nego potpuno nov sumnjivog kvaliteta. Majstori kažu da je ova tvrdnja često istinita. Citiraćemo jednog od prodavaca polovnih delova: „Radimo samo sa originalnim delovima, kineske ne držimo“.
Naravno, sve zavisi od mnogo faktora: u kakvom je stanju polovan deo, kakva je ponuda i potražnja na tržištu polovnih delova, ko je proizvođač novog dela (i među njima cene osetno da variraju u zavisnosti od proizvođača i kvaliteta)… Stoga svaki slučaj mora da se posmatra zasebno – nema generalizacije.
Provera polovnog dela pre ugradnje
Kod nekih delova lako ćete moći da utvrdite da li su ispravni ili ne, dok će kod drugih to biti znatno komplikovanije i može se desiti da tek nakon ugradnje otkrijete neispravnost.
Zato pokušajte na licu mesta, koliko god ste u mogućnosti, da utvrdite da li je sve u redu kako ne biste gubili vreme i novac. Idealno bi bilo da povedete majstora koji vam popravlja auto, ali svi znamo da je to gotovo nemoguće – retko koji majstor će da ostavi svoj posao i krenuti da sa vama obilazi auto otpade.
Da li da sami skidate delove?
Poseban problem može da se javi na nekim auto otpadima na kojima postoji mogućnost da sami skidate deo sa automobila, pošto prilikom samog skidanja može da dođe do oštećenja. Zato je najbolje da taj rizik prepustite vlasniku auto-otpada ili radniku koji je zadužen za to.
Kako naći polovne rezervne delove?
Nekada je jedino rešenje bilo da sednete u auto i krenete da obilazite auto-otpade. Danas, zahvaljujući internetu, polovni rezervni delovi mogu da se nađu znatno lakše i brže.
Jednostavno na našem sajtu izaberite kategoriju „Delovi i oprema“, nakon čega možete da pretražujete po grupama delova, marki i modelu automobila, ceni, lokaciji prodavca…
Naravno, potrebno je da izaberete i opciju „Samo polovne delove“ ukoliko želite samo njih.
Poreklo polovnih rezervnih delova
Gotovo svi polovni rezervni delovi skidaju se sa havarisanih automobila, sa „stranaca“ i vozila u koja vlasnici jednostavno više nisu imali ekonomsku računicu da ulažu zbog lošeg stanja ili da ih registruju zbog motora sa velikom kubikažom.
Iz inostranstva praktično nema uvoza polovnih delova.
Polovan deo nije isto što i reparirani
Reparirani delovi su prošli proceduru sređivanja koja ima za cilj da ih dovede u gotovo fabričko stanje i u mnogim slučajevima se ne razlikuju od originalnog novog dela. Naravno, sve zavisi od kvaliteta materijala koji se koristi, stručnosti reparatora i načina reparacije.
Zato reparirane delove ne treba poistovećivati sa polovnim.
Vaša iskustva?
Da li ste kupovali polovne delove? Koje, za koji auto, da li su se dobro pokazali, da li planirate to da činite i u budućnosti? Podelite svoja iskustva i savete.
Dragan Romčević