Medijska tranzicija Formule 1
„Najbrži cirkus na svetu“ je u procesu promena, tako da ćemo u bliskoj budućnosti dobiti jednu potpuno drugačiju Formulu 1
Nije nikakva tajna da je u poslednjoj deceniji došlo do značajnih promena, kada je reč o načinu na koji javno mnenje konzumira medijske sadržaje. Dovoljno je da pogledamo kako su se naše bake i deke informisale putem radio aparata, da bi naši roditelji evoluirali u TV konzumente, dok današnja generacija svoja saznanja bazira prvenstveno na internetu, odnosno pametnim mobilnim telefonima.
Prodaja TV uređaja godinama opada. Ukoliko uzmemo američko tržište kao referentno, uvidećemo da je između 2013. i 2014. pad iznosio devet odsto. Međutim, na globalnom planu u poslednjih pet godina je taj pad dramatičan. U svetu je 2011. godine prodato 255,2 miliona televizora. Sledeće godine je taj broj pao na 238,2 miliona, dok se 2013. globalna prodaja TV aparata svela na 226,7 miliona.
Naravno, kako prodaja televizora pada, tako prodaja pametnih mobilnih telefona raste. Po procenama, 75 odsto svetske populacije poseduje mobilni telefon, tok 69,2 odsto ljudi ima pristup televiziji. Do 2020., prisustvo pametnih mobilnih telefona će se odnositi na 70 odsto svetske populacije, dok je u razvijenim zemljama ta brojka već sada 80 odsto.
Medijska tranzicija
Očigledno je da se opšti odnos vidova medija menja. Nekadašnje forme emitovanja menjaju svoj pristup da bi se povećao profit u nadolazećoj plimi besplatnih opcija koje nudi internet. Mnogo toga se pisalo u vezi sa nepopularnim potezom Formule 1 da se sa slobodnog emitovanja prebaci na pretplatnički model, koji zapravo nije jedinstven niti za F1 niti za sport generalno.
Do kraja 2013., više od polovine svetskih televizija su se nalazile u okviru digitalne tehnologije, tačnije 55 odsto, što je 30 odsto više u odnosu na 2008. U istom periodu, TV gledaoci su se sa slobodnog sadržaja masovno okrenuli plaćenoj televiziji.
Na kraju 2012., bilo je 728 miliona TV pretplatnika širom sveta. Godinu dana ranije, broj pretplaćenih televizijskih korisnika je činio nešto više od polovine, i to po prvi put. Između 2008. i 2012., usvajanje TV pretplate je poraslo za 32 odsto.
Internet, rast pretplatničkih „streaming“ servisa poput Netflixa, Hulua i Amazon Primea, promenili su način na koji ljudi konzumiraju medije.
Ne samo da su ti servisi normalizovali pojam plaćanja za sadržaj, na način koji bi bio nezamisliv u prvoj dekadi novog milenijuma („zlatno doba“ internet piraterije), već je taj model plaćanja omogućio korisnicima da izbegnu gomilu dosadnih reklama koje su neizbežan deo tradicionalnog TV programa, bilo da je on besplatan ili ne.
S obzirom na promenu globalne medijske situacije, Formula 1 je prisiljena da se prilagođava. Potez koji nalaže pristup Formuli 1 samo ukoliko se za njega plati, nije se pokazao popularnim među fanovima, naviklim da svoj popularni sport konzumiraju besplatno na TV-u, ali je to bilo nužno zlo na mnogim tržištima.
Model podele emitovanog sadržaja, koji je prisutan kod giganata kao što su Sky, BBC i RTL, pokazao se kao prihvatljiv kompromis.
Najzanimljiviji događaji sa trka, koji bi bili dostupni sa kašnjenjem, rešenje je koje nije idealno iz perspektive korisnika, ali dozvoljava pristup „na kašičicu“, bez bilo kakvih troškova po gledaoca. Za sada, to je najbolji model kojem fanovi mogu da se nadaju.
Novi ugovori
Tokom VN Belgije, RTL je objavio da je produžio ugovor sa FOM-om na još dve godine, kao i da ugovor pokriva „ekskluzivna TV prava za Nemačku, za sve elemente koji čine jedan F1 trkački vikend“.
Zadržavanje slobodnog emitovanja u Nemačkoj je bez dileme pozitivan korak. Doduše, „bode oči“ da je ugovor produžen na samo dve godine.
Kada je objavljeno potpisivanje ugovora, direktor programa, Frank Hofman, složio se da je dogovor ostvaren da bi se popravile brojke gledanosti, koje su u opadajućoj tendenciji širom te TV mreže.
„Brojke vezane za Formulu 1 su još uvek dobre. Nisu onako dobre kakve su bile recimo 2001., kada smo imali prosečnu gledanost od 10 miliona gledalaca, a sada imamo 4,5 miliona. Međutim, ukoliko ovu brojku uporedite sa „blokbaster“ filmovima na nemačkoj televiziji, gde je gledanost sa 7,6 miliona pala na 3,5 miliona, uvidećete jasan trend. Očigledno je da se tržište brzo i dramatično promenilo.
Ukoliko uporedimo rejting Formule 1 sa našim glavnim rivalom u privatnom sektoru, rejting F1 nadmašuje svaki drugi tip emitovanja, tako da smo zadovoljni rezultatima“, kaže Hofman.
Nemačka nije usamljena kada je pad gledanosti Formule 1 u pitanju. Mnogo toga je napisano u vezi sa padom od 5,6 odsto kada je u pitanju globalna gledanost tokom sezone 2014., a značajno opadanje gledanosti je zabeleženo i u Španiji i Kini.Međutim, u prvoj polovini sezone 2015., BBC-jevo besplatno pokrivanje je povećalo gledanost za oko 12 odsto. U istom periodu, TV rezultati Skya (gledanost na internetu nije uračunata) su zabeležili rekordan pad, mada ova mreža odbija da javno objavi brojke.Uprkos ovome, F1 guru, Berni Eklston, izjasnio se da je zadovoljan sa britanskim modelom.
„Mi smo zainteresovani za to da zabavljamo publiku i činimo joj uslugu“, rekao je on novinarima na Spa. „To je ono zbog čega smo tu. Nastavak Sky/BBC ugovora bi bio dobra stvar. To trenutno funkcioniše, tako da nema razloga zašto bismo to menjali. Sky je odradio sjajan posao. Podigli su se na viši nivo, a podigli su i BBC“, kaže Eklston.
Budući izazovi
Glavni izazov sa kojim se F1 suočava na svim svojim tržištima je iznalaženje načina da se promene u medijskim sferama učine efektnim za sport, da se profitira na novim tehnologijama i modelima emitovanja, u cilju isporučivanja višeg nivoa usluge pretplatnicima nego ikada ranije.
U svojim počecima, Formula 1 je koristila televiziju kao faktor napretka, rasta, profita i novih mogućnosti. Sledeći korak je da se sarađuje sa vodećima u sferi tehnologije emitovanja i informisanja, da bi se išlo u korak sa vladajućim tendencijama.
Džo Braun, višedecenijski ljubitelj Formule 1 i urednik tehnološkog „svetog pisma“ „Wired“, bio bi savršen savetnik.
Braun je već naširoko i nadugačko govorio o unapređenju angažmana i interesa ljubitelja kroz upotrebu novih tehnologija, a s obzirom na svoj posao, on ima pristup tim ljudima, čiji će trenutni poslovi i angažmani oblikovati budućnost konzumiranja medija širom sveta.
F1 je zarađivala uz pomoć televizije, ali se na stari lovorikama predugo živelo. Da bi „najbrži cirkus na svetu“ ostao uspešan, mora postati tržišni lider kada su u pitanju nove tehnologije emitovanja, mora biti pionir kada je reč o sadržaju koji oblikuju sami korisnici.
Sa opadanjem TV rejtinga, koji je sveprisutan kod većine zabavnih sadržaja, ovaj elitni sport očigledno mora da okonča svoje oslanjanje na tehnologiju iz XX veka.
Priredio: Pavle Barta