Online plus

Nissan BladeGlider Concept

887Pregleda

Japanska oštrica

U vremenu hiperprodukcije automobila, kada čak i koncepti liče jedni na druge, a kamoli serijski modeli, ideja i koncepcija na kojoj je zasnovan Nissan BladeGlider upadljivo štrči.

Na stranu sportsko-električna priroda pogona, koja je svakim danom sve prihvatljvija i rasprostranjenija te više i ne predstavlja neku novost, ono što bode oči jeste izgled koji je uslovljen filozofijom kojom su se nisanovi inžinjeri vodili prilikom kreiranja ovog koncepta.

Klin
Sam oblik BladeGlider-a (inače inspirisan Nissan Zeod RC trkačkim Le Man modelom za 2014 godinu), pogotovo kada se posmatra sa visine, ostavlja utisak klina. Za ovo je zaslužan uzak prednji trag točkova (tačno jedan metar) dok je zadnji „standardni”. Karoserija prati ovakvu postavku tako da se uzak nos karoserija polako širi ka repu koncepta. Ovo rešenje za rezultat ima osetno manji otpor vazduhu, jer mala napadna površina nosa prosto „seče” vazduh, istovremeno dozvoljavajući da se postigne osetan downforce, za šta je zaslužan posebno dizajniran pod Blade Glidera. Prema rečima ljudi iz Nissana, ovakvo rešenje, sa blisko postavljenim prednjim točkovima, stabilnom i širokom zadnjom osovinom, raspodelom mase između osovina od 30/70 u korist zadnje osovine, za rezultat ima visoku stabilnost, visoke g-vrednosti prilikom skretanja i povećanu manevarsku sposobnost.

Samo telo koncepta je izrađeno od neverovatno čvrsih a istovremeno lagakih kompozitnih materijala, preciznije rečeno specijalne plastike ojačane ugljeničnim vlaknima (CFRP). Uz opšti oblik karoserije, LED svetla napred i pozadi i specijalne felne BladeGlider deluje veoma futuristički. Dodajmo na to i neuobičajenu konfiguraciju sedenja u kabini (1+2) i utisak je potpun.

Lovački kokpit
Kao i spoljni izgled, i kabina je priča za sebe. Zaista, pogled iznutra ostavlja utisak kakvog lovačkog aviona, sa centralno postavljenim vozačevim sedištem, volanom odsečenim sa gornje strane i panoramskim pogledom od skoro 360 stepeni oko auta, pošto je u pitanju roadster. Utisak upotpunjuju digitalni instrumenti i sedište koje prosto grli celo vozačevo telo. Izgleda da fali samo dugme za katapultiranje…. Dva sedišta za saputnike se nalaze iza vozača sa leve i desne strane, u V-formaciji. I ovde je Nissan imao na umu raspored masa i vozne osobine: Vozač uvek sedi u sredini, a saputnici duž centra težišta ne remeteći svojom masom balans auta.

Snaga u točkovima
Za pogon se koristi postojeća tehnologija Nissana LEAF-a, koji je inače najprodavaniji električni automobil ikada. Litijum-jonske baterije su smeštene u podu koncepta, snižavajući na taj način centar gravitacije, od čega opet benefit imaju vozne osobine. Kada jednom uđe u proizvodnju, BladeGlider će biti prvi serijski Nissan koji će za pogon koristiti električne motore smeštene u samim točkovima (zadnjim). Na ovaj način se štedi prostor, jer motori nisu smešteni unutar karoserije, a osim toga, optimizuje se distribucija obrtnog momenta između levog i desnog točka pošto svaki ima svoj pogon (rešenje bez klasičnog diferencijala), tako da će trakcija uvek biti na visokom nivou. Sad, postoji tu i jedna zamerka. Naime, smestivši električni motor u direktno u točak, bez obzira na to koliko taj motor bio lagan, Nissan je na ovaj način nesumnjivo povećao neogibljene mase. Šta to u teoriji znači? Povećane neogibljene mase mogu dovesti do toga da sam točak bude nemirniji i nervozniji pri oštrijoj vožnji, samim tim i ceo automobil. Sa ovim problemom se susrelo dosta proizvođača električnih automobila koji su se vodili sličnom filozofijom, tako da su mnogi od njih odlučili da vrate motore unutar karoserije, sa točkom ih povezavši preko poluosovine. Jedan od primera za ovakvo rešenje je i Mercedes SLS E-Cell, koje se pokazalo dobro. Ali opet, sigurno je da Nissan zna šta radi, te ne treba previše sumnjati u ovakvu odluku. Osim toga, ovo je tek koncept, pa ćemo videti šta će od nabrojanih inovacija ući u serijsku proizvodnju.

Filip Ristić

Top Reviews

Video Widget

gallery