Da li je udes Bjankija mogao biti izbegnut?
Čitave nedelje, glavna tema u padouku u Suzuki je bila vezana za kišu. Tajfun Fanfon se probijao kroz Tihi okean na putu prema Japanskom arhipelagu
Nakon trke fokus se premestio na stanje Žila Bjankija, što je sasvim logično. Francuz je doživeo težak udes u 42. krugu kada se zabio u traktor koji je podizao Sauber Adriana Sutila koji je na istom mestu izleteo krug ranije.
FIA je izdala saopštenje u kome kaže da je Bjanki „doživeo teške povrede glave“, zbog kojih je završio na operacionom stolu u bolnici. Ono što je dobra vest je da on samostalno diše, mada detalji i težina njegovih povreda još uvek nisu poznati.
Nakon zbrinjavanja Bjankija, mnogi iz Formule 1 su se zapitali da li je trka uopšte trebalo da startuje kada je startovala i da li je uopšte trebalo da se nastavlja pri tako jakoj kiši i nedostatku svetla.
Prognoze su jasno govorile da će jaka oluja da zahvati jugoistočnu obalu Japana u nedelju posle podne po lokalnom vremenu, baš u vreme kada je trka na Suzuki trebalo da počne. Postojala je i mogućnost da će ona biti otkazana. Takođe, govorilo se o pomeranju starta ranije da bi se izbegle najgore padavine.
Trka je bila prekidana nakon dva jaka pljuska. Na početku, samo dva kruga pod bezbednosnim automobilom, istaknuta je crvena zastava a vozači su se poređali u pit lejnu čekajući da oluja prođe. Kako je kiša slabila, trka je ponovo startovala, a vozači su blagovremeno sa pneumatika za kišu prešli na intermedijum.
Kako se trka bližila kraju, tako je kiša ponovo počela jače da pada, a neki vozači su se vratili na kišne gume, neposredno pre nego što će Sutil i Bjanki izleteti.
Felipe Masa je izjavio: „Ja sam već tada vrištao preko radio veze, pet krugova pre nego što se to desilo da ima previše vode na stazi, ali su oni ostali predugo i to je bilo veoma opasno.“
Pobednik trke, Luis Hamilton, nije delio Masino mišljenje u vezi sa uslovima: „Nije bilo baš tako loše. Ja sam imao mnogo teže trke kada je u pitanju „akvaplaning“ i slični problemi“, rekao je Britanac.
Sutil, koji je stajao sa strane kada je Bjanki izleteo je primetio jedan drugi faktor koji je stajao iza udesa. On je povodom toga izjavio: „Bilo je prilično teško. Na kraju smo imali još kiše i bilo je mračno, tako da je vidljivost bila sve lošija i lošija, a ova krivina je i inače problematična. Na kraju se toliko smračilo da niste mogli da vidite mesta na kojima se voda skupljala i upravo zbog toga sam izgubio kontrolu nad automobilom, što me je veoma iznenadilo.“
Sumrak na Suzuki počinje u 5:30h posle podne u ovo doba godine, a Bjanki je izleteo oko 5h. S obzirom da je trka počela u 3h i da je u velikoj meri usporena zbog vremena i bezbednosnog automobila, ušlo se preduboko u posle podne i definitivno je pređena neka bezbedna granica.
Predsednik Mercedesovog tima, Niki Lauda, koji je svojevremeno doživeo težak udes na VN Nemačke 1976., upravo pri kišnim uslovima, izjavio je: „Mogli su da startuju ranije, tu nema nikakve dileme. Ovo se moglo predvideti, mogli smo da startujemo u 1h.“
Sutil se složio rekavši: „Bilo je jasno da se vreme pogoršava i bez problema smo mogli da startujemo ranije, ali to nije bila odluka koja je na meni.“
Javio se i Berni Eklston, koji nije bio u Japanu za vreme trke: „Ništa ne pomeram i ne menjam. Ovog momenta se ništa ne menja. Ukoliko pada kiša, timovi će se trkati.“
Navodno je FIA ponudila organizatorima da trka počne u 11h, međutim oni su to odbili.
BBC-jevi komentatori, Ben Edvards i Dejvid Kultard su prokomentarisali da je je jedan od razloga što su organizatori bili nevoljni da pomere vreme starta bio taj što ne bi svi oni koji su kupili karte bili u mogućnosti da dođu na trku.
Naravno, posle bitke je lako biti general, ali čak i ako se stavka bezbednosti ostavi po strani, postojali su jaki razlozi da se start trke pomeri. Postojala je vrlo verovatna mogućnost da i pri startu pod bezbednosnim vozilom u 3h vozači neće biti u prilici da voze pod zelenim zastavama. Uspeli su doduše u tome, ali samo zato što je kiša u izvesnom periodu oslabila i stala.
Da se nastavila, bez završenih krugova, organizatori bi morali da se odluče da li je bolje da imaju trku sa manje gledalaca ili da nemaju trku sa punim gledalištem.
Ukoliko se ispostavi da su vreme i slaba osvetljenost (koji su mogli biti izbegnuti) odigrali glavnu ulogu u Bjankijevom udesu, to baš i neće imati posledica na one koji su doneli odluku da se trka održi. Uglavnom, sve odluke i detalji koji su doveli do udesa Francuza će biti ispitani. Za sada, treba se nadati da će se Bjanki iz svega izvući živ i zdrav.
Koje je naravoučenije iz ove priče? Ona je dobar podsetnik da finansijski i komercijalni interesi nikada ne smeju da budu ispred bezbednosti vozača i sudionika Formula 1 trka, jer tada sve u potpunosti gubi smisao.