AktuelnoOnline plusVesti

Registracija vozila u Srbiji 2025: formula je jasna, aršin prevaziđen, matematika zastrašujuća

519Pregleda

Vozač je uticajan ali i  malo cenjen fiskalni stub sistema

 

 

Vlasnici motornih vozila svake godine kroz razne namete isporuče stotine milijardi dinara u budžet, ali javnosti je nevidljiva direktna vezu između tih prihoda  i konkretne koristi za saobraćajnu stvarnost koju vozimo

 

 

 

U Srbiji je danas registrovano oko 2,5 miliona putničkih automobila, i svake godine čitav taj vozni park prolazi kroz obavezni ciklus registracije. Dok naš motor radi, sistem surovo naplaćuje: tehnički pregled, osiguranje, porez i administrativne takse.

 

 

 

 

 

Ako samo za administrativni deo registracije uzmemo kao prosek od 4.000 dinara po vozilu, dolazimo do makro-računice koju je strašno izgovoriti na glas:

 

 

Kalkulacija na 2.476.419 registrovanih vozila kaže da skoro 10 milijardi dinara godišnje vozači uplate samo za administraciju, bez poreza na „luksuz“, akciza na gorivo i naravno obaveznog osiguranja. A to je tek početak jer ne obuhvata „Šešeljev“ porez na upotrebu vozila, tehnički pregled…

 

 

 

Od čega je napravljena „torta“ registracije?

 

 

 

 

Registracija nije jedna stavka, već slojevito obučena poresko-administrativna konstrukcija koja obuhvata:

 

  • Obavezno osiguranje (AO) meri kilovate i premijski stepen, ne bezbednost
  • Godišnji porez na upotrebu vozila, meri kubikažu + starost i plaća se svake godine
  • Tehnički pregled
  • Administrativne takse, tablice, nalepnica, dozvole, zahtevi, provizije…
  • Lokalne naknade, zavisno od opštine, bez uniformnog kriterijuma

 

Matematika je jasna, ali pitanje nije „da li se dobro računa“, već šta se dobro meri, i kome koristi.

 

 

 

Gde se raspoređuje novac od registracije?

 

Novac od registracije i poreza na vozila „po zakonu ulazi u budžet Republike Srbije, bez striktne povezanosti sa konkretnim investicijama po vozilu“.

 

  • vozač “ ne može da vidi“ koji deo njegovog uplaćenog novca je uložen u puteve, saobraćaj ili lokalnu infrastrukturu, jer to nije transparentno
  • sistem ne prikazuje povezan podatak od izvora prihoda do namene trošenja
  • državna potrošnja ostaje konsolidovana, zbirna, netransparentna po izvoru

 

 

Vozači pune budžet, ali ne dobijaju izveštaj za sopstveno punjenje budžeta. Samo plaćaju po sili zakona.

 

 

Vozač je fiskalni stub Srbije!

 

Automobil u Srbiji je svojevrstan finansijski „perpetuum mobile“ jer mora da se registruje, mora da se osigura, mora da plati porez, mora da troši gorivo opterećeno porezima i akcizama. Zato je registracija i upotreba vozila postala jedan od najstabilnijih cikličnih prihoda države, nezavisno od toga da li je auto nov, star, jeftin, skup, hibrid, dizel ili EV.

 

 

 

 Oldtajmeri:  Strast koja još nije dobila svoj značaj u praksi

 

Srbija je 2025. konačno definisala „status vozila od istorijskog značaja“, ali nije regulisala ekonomski tretman light-use (povremene upotrebe) i čuvanja tehničke istorije.

 

 

Oldtajmer u Srbiji dobija tablice za nostalgiju, ali poreski tretman za svakodnevicu.

 

 

Kada auto postane oldtajmer (30+ godina, očuvan, vozan, tehnički spomenik), on u praksi i dalje:

  • plaća godišnji porez po kubikaži i snazi, ne po realnoj upotrebi
  • obavlja godišnji tehnički pregled, iako ne vozi svakodnevno
  • plaća isto obavezno osiguranje (AO) kao automobil u redovnoj upotrebi

 

Besplatan tehnički pregled i oslobađanje od svih poreza i taksi za vozila sa statusom „istorijska“ bio bi mali korak za državu a veliki za očuvanje nacionalnog blaga koje se konstantno odliva u druge zemlje

 

 

 

 

Kako država može pomoći oldtajmeristima koji umesto nje čuvaju naše tehničko i kulturno nasleđe:

 

  • Uvesti posebne „nultne“ poreske stope za light-use istorijskih vozila
  • Uvesti posebne AO tarife po kriterijumu očuvanosti, a ne snage
  • Uvesti besplatan tehnički pregled za vozila sa statusom tehničko-kulturnog nasleđa

 

 

U danima kada vlada energetska neizvesnost, i najava da čak ni hitna pomoć neće imati dovoljno goriva, sve upozorava na činjenicu da je automobil jedna od najvažnijih  „sisa“ države, posebno imajući u vidu još akcize i poreze na gorivo. Ako automobili stanu, ni državi se dobro pisati neće jer je registracija vozila i njegova upotreba najmasovniji fiskalni ritual u Srbiji.

 

Vozači svake godine kroz razne namete isporuče stotine milijardi dinara u budžet, ali javnost ne vidi direktnu vezu između tih prihoda  i konkretne koristi za saobraćajnu stvarnost koju voze.

 

A zabrinjavajuće je i da sistem registracije više meri zapreminu i snagu motora, nego stvarnu bezbednost i upotrebu, dok oldtajmeri, uprkos strasti vlasnika i formalnom statusu, još nisu dobili pravila koja bi čuvanje tehničke kulture učinila održivim, a ne samo legalnim.

 

Matematika je tu da se zna koliko dajete. Ali nije tu da se zna šta dobijate.

 

 

Lidija Piroški

 

 

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery