Završena je i subotnja runda, možda, tehnički najkomplikovanijeg relija današnjice. Reč je o reliju Neste Rally Finland gde se i danas vozilo maksimalno brzo i to po skakaonicama, vijugavim i zaista klizavim zemljanim putevima FINSKE, a mahom kroz šume i pokraj visokih stabala koja predstavljaju baš ogromnu opasnost svakome, ko doživi izletanje i udarac u njih.
Sigurni smo da su svi ljubitelji relija širom sveta više puta gledali atraktivne video snimke sa severa Evrope i da su se uverili koliko je Neste Rally Finland specifičan i gde vožnja u punom gasu predstavlja istinski rizik i izaziva bukvalo zaprepašćenje publike. Takve poteze vozača možete videti samo u FINSKOJ. Već smo zaključili da se ove godine UJEDNAČENOST najboljih svela na mikronske razlike a često i na rezultate koji su ISTI i u hiljaditim delovima sekunde. Bez preterivanja, sve deluje nestvarno, posebno uzbudljivo, pa kada recimo WRC poredite sa FORMULOM JEDAN, onda je sasvim na mestu duhovita izjava čuvenog tv novinara DŽEREMI KLARKSONA, da mu je uzbudljivije mirisati cveće nego gledati trke formule jedan.
Finac JARI MATI LATVALA, 32. godišnji vozač odlično pripremljene „tojote jaris“ imao je u subotu ujtru prednost od samo 0,4 sekunde ispred 31. godišnjeg Estonca OT TANAKA, i 0,5 sekundi ispred 39. godišnjeg Irca KRIS MIKA. To je TRIO izuzetnog tima TOJOTE , trio timskih rivala…
Prvi od subotnjih OSAM ispita dobio je TANAK i izbio na čelo poretka Neste Rally Finland. Drugi, odnosno 13. test brzine ukupno, pripao je učeniku KOLINA MEK REA, celom reli svetu dobro poznatog „kreš majstora“, severnom Ircu KRIS MIKU a trio TOJOTE je i dalje bio na vrhu.
Naredni brzinski ispit, BROJ 14, od 18,7 kilometara, bi je užasan najviše za KRIS MIKA a takodje i za LATVALU. MIK je odvalio zadnji točak „jarisa“ i ostao pokraj staze, svestan da više nema nade za pobedu u FINSKOJ, koju je podsetimo zabeležio pre tri godine ( 2016. ) kao vozač „sitroena“. Nadamo se da će se MIK pojaviti na ispitima u nedelju, i pokušati nešto na poznatom POWER STAGE. JARI MATI LATVALA je bio malo srećniji….ušao je u cilj, ali, sa potpuno razvaljenom gumom i izgubio velikih 14 sekundi…
Greška KRIS MIKA i približavanje kraju relija, uz pametnu ali i brzu vožnju, doveli su SEBASTIENA OŽIEA sa mesta 7 na poziciju 5 ( vozio je posle neprospavane noći i zdravstvenih muka ). Povratnik u WRC , KREG BRIN je opravdao angažovanje. Za sada je sa „hjundaiem“ bolji od timskog kolege TIERI NEVILA…ANDREAS MIKELSEN je najbrži član TIMA HJUNDAI….kako vreme odmiče Norvežanin je sve bolji…
Finac ESAPEKA LAPI se odlično drži i čuva sjajno drugo mesto u svom „sitroenu“. Od njega se i očekivalo da će na svom terenu biti bolji od timskog rivala OŽIEA.
Potpuno su zakazali SUNINEN i GRINSMIT ( menja povredjenog EVANSA ) sa „fordovima“..kasne za liderom DVA odnosno ČETIRI minuta….baš loše za FORD M-SPORT
U klasi WRC 2 mali KALE ROVANPERA, sa „škodom“, kao da je krenuo u neku bržu nabavku, juri, uživa i pobediće – sasvim je izvesno.
Na kraju ovog izveštaja o FINSKOM SPEKTAKLU, preporučujemo fanovima relija da u nedelju, U PODNE, pogledaju novu epizodu popularne tv emisije VRELE GUME, na kanalu NOVA S i da vide prilog o legendarnoj Francuskinji MIŠEL MUTON, jedinoj ženi u istoriji relija koja je uspela da na nekim priredbama SVETSKOG RELI ŠAMPIONATA 1981. i 1982. pobedi sve muškarce. Trijumfovala je na 162 brzinska ispita i zabeležila ČETIRI POBEDE u najjačoj konkurenciji sveta…Kada je pred relu u SAN REMU, 1981. čuveni svetski as Finac ARI VATANEN rekao :…“ da ga ni jedna ŽENA nikada neće pobediti „- doživeo je da na tom reliju pobedi MIŠEL MUTON, u „audiju kvatro“, a da se on nadje na SEDMOM mestu, sa zaostatkom većim od 17 minuta. Taj reli je inače imao 59 brzinskih ispita i bio je dugačak 751 kilometar.
Neste Rally Finland 2019, se završava u nedelju sa 4 ispita…….za mesta na podijumu konkurišu, reklo bi se, TANAK, LAPI i LATVALA….Ako se FINSKI RELI okonča pobedom TANAKA, Estonac će se još bolje učvrstiti u generalnom poretku šampionata, ispred OŽIEA i NEVILA.
GENERALNI POREDAK POSLE 19 ispita ( od 23 ) :
- TANAK – „tojota“
- LAPI – “ sitroen“……. + 16,4 sek.
- LATVALA – „tojota“…… + 28,8 sek.
- MIKELSEN – „hjundai“…… + 50,5 sek.
- OŽIE – „sitroen“…… + 53,1 sek
- BRIN– “ hjundai“……. + 59,1 sek
- NEVIL – „hjundai“…….. + 1.19,3 min.
- SUNINEN – „ford“…….. + 2.05,3 min.
- GRINSMIT – „ford“….. + 4.09,7 min.
- KALE ROVANPERA (WRC 2) – „škoda“…. + 6.33,5 min.
Tekst: Đorđe Đenić / Moj Svet Brzine