Bosch je već zakoračio u budućnost!
Postajemo svesni šta nam donosi budućnost donosi. Saobraćaj će biti u potpunosti elektrifikovan, automatizovan i povezan. Vozač će uskoro biti samo operater sistema
Ovog meseca, na „Automotive and Engine Technology“ smotri, održanoj 14-tog marta u Študgartu, posetioci i stručna javnost su imali zaista šta da vide. Među vodećim izlagačima je bila i kompanija BOSCH koja je na internacionalnom simpozijumu upoznala javnost sa svojim planovima i liderskom ulogom u svetu automobilizma.
U svom futurističkom pogledu na skoru budućnost BOSCH se korak po korak približio uvođenju nekih sistema na tržište. Njihovi stručnjaci najviše pažnje posvećuju temi povećanja bezbednost saobraćaja što su zacrtali za osnovni motiv razvoja novih tehnologija.
A postigli su mnogo toga, što je bilo gotovo nezamislivo pre samo nekoliko godina. U narednoj deceniji automobili će, kako Bosh najavljuje, samostalno moći da kontrolišu brzinu i udaljenost od vozila u okruženju. Do 2020. godine će prema očekivanjima tehnologija u automobilima biti dovoljna napredna da komunicira sa drugim učesnicima u saobraćaju, razmenjuje podatke, ili da traži pomoć. Trenutni, visoko automatizovani sistemi koji traže učešće vozača nakon nekog vremena, biće postepeno potpuno automatizovani.
Automatizovano parkiranje
Bosh će vozačima omogućiti automatizovani parking ostvaren preko pametnih telefona i aplikacija na njima. U daljoj budućnosti, vozila će biti u mogućnosti da samostalno traže parking bez prisustva vozača u njima.
U BOSCH-u ističu kako je trenutni, postepen razvoj tehnologije, izuzetno pogodan za navikavanje vozača na nov način korišćenja automobila. U šest zemalja članica Evropske Unije, čak 59% ispitanika u sprovedenoj anketi smatra da je ovaj smer razvoja u kojem se automobilska industrija kreće, veoma dobar. Bosh do 2016. godine planira da uloži milijardu evra u sisteme za asistenciju u vožnji!
Pre tri godine oni su oformili „Automated Driving“ tim sa ciljem da se napravi automobil u kojem će vozač biti tek običan putnik. Već 2013. godine, taj tim je na tržište isporučio automatizovan sistem koji delimično obavlja zadate funkcije, i uspešno ga testirao na putevima Evrope.
Problemi sa bajatim zakonima
Ipak, problemi se javljaju ali na sasvim neočekivanim mestima! Trenutno, najveći problem za buduću tehnologiju su zakoni koji ne idu u korak sa vremenom. Bečkom konvencijom, koja je na snagu stupila još 1968. godine, samo delimično automatizovana vozila su legalna. Zbog toga se trenutno u svetu vode debate i žučne rasprave između država, osiguravajućih društava, i onih koji žele da se i pravni pragrafi dovedu u sklad sa razvojem tehnologije.
Tehnologija na kojoj Bosh već neko vreme radi, i koja će omogućiti sve ono o čemu se priča, počinje od senzora koji može da snima okolinu pod uglom od 360 stepeni. Na osnovu prikupljenih podataka se predviđaju situacije i za automobil se bira najbolje rešenje. Kompanije je do sada prodala preko milion takvih uređaja, a sada su usmereni na kreiranje jeftinih i dostupnih, najmodernijih senzora visokih peformansi, koji će omogućiti korišćenje naprednih sistema za asistenciju u vožnji.
Hakerski napadi
Vrlo bitno za ovakava vozila je pouzdanost komponenti koje učestvuju u radu. Bosh zato radi na sistemskoj arhitekturi koja se brine da ukoliko neki uređaj otkaže, drugi preuzme njegovu ulogu. Kao primer se ističe iBooster, koji automatski zaustavlja automobil u kritičnim situacijama pomoću automatizovanih kočnica i ESP sistema. Kada jedan od ta dva uređaja otkaže, onaj drugi preuzima njegovu ulogu bez opasnosti po vozača.
Velike glavobolje bi vozačima budućnosti mogli da stvore hakerski napadi. Zbog toga je Bosh razvio dupli sistem koji drži informacije potrebne za vožnju odvojenima od onih mulltimedijalnih. Napravljena je najbolja softverska i hardverska „barijera“ u slučaju da neko pokuša hakovanje vozila opremljenog Bosh-ovim automatizovanim sistemima. Nije zaboravljeno ni na pouzdanost automobila, te su inžnjeri sproveli test u trajanju od 250 miliona kilometara u simuliranim uslovima, prilikom kojeg nisu zabeleženi kvarovi na uređajima.
Neminovna bolja preciznost
Mapa navigacionog sistema na najmodernijim uređajima trenutno ima preciznost od jednog metra. To nije dovoljno za sisteme o kojima se ovde priča, za njihovu potpunu funkcionalnost nužna je preciznost od 10 centimetara! Mape moraju konstantno da se ažuriraju kako bi automobil mogao sa apsolutnom tačnošću da predvidi rutu pred sobom, ne ugrožavajući tom prilikom druge učesnike u saobraćaju.
Kako bi sve dobilo svoj pravi smisao, automobili će biti opremljeni najsavremenijom interent vezom. Taj pokretni WiFi mora biti brz zarad povezivanja i stalnog obnavljanja sadržaja raznovrsnih sistema. Informacije koje zabeleži jedno vozilo, biće putem mreže prosleđene i ostalim učesnicima u saobraćaju. Prednost ove veze je višestruka, kako zbog sigurnosti i rasterećenja putnih pravaca, tako i zbog centara koji nadgledaju uslove u saobraćaju, putara, i osiguravajućih društava bez kojih izgleda ništa ne može da prođe.