Online plus

Zimski pneumatici

1.18KPregleda

Guma glavu čuva

Od 01. novembra obavezna je upotreba zimske auto-opreme

Iako to još nije kalendarski potvrđeno, zima je stigla za vozače ako je suditi po našim važećim propisima.

Naime, ZOBS i prateći pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, podrazumeva da vozila moraju biti opremljena zimskom opremom. Međutim ovaj paragraf je uslovan, u smislu da se on podrazumeva kao zakonska obaveza isključivo u uslovima ako se na kolovozu nalaze sneg, led ili poledica. Suštinski, to znači da u povoljnim metereološkim uslovima zimska oprema nije neophodna. Međutim, ukoliko se vreme pogorša, preko noći motorno vozilo koje ne poseduje zimsku opremu nije adekvatno opremljeno a njen vozač podleže zakonskoj odgovornosti.

Ne posedovanje propisanih pneumatika tretira se kao teža tehnička neispravnost i kazna koju saobraćajna policija može naplatiti iznosi od 6 do 20 hiljada dinara za fizičko lice i 100 do 800 hiljada za pravno lice

Šta je zimska oprema po zakonu?
U zimsku opremu spadaju četiri zimska pneumatika kod kojih dubina gazećeg sloja ne sme biti manja od 4 milimetara.

Pored zimskih pneumatika vozači su obavezni i da u prtljažniku obavezno imaju odgovarajuće lance za sneg, odnosno druge uređaje za povećanje trakcije, koji se u slučaju potrebe postavljaju na najmanje dva pogonska točka, ukoliko naiđu na deo puta gde je saobraćajnim znakom predviđena obavezna zimska oprema.

U naselju vozila ne moraju biti opremljena lancima, odnosno drugim uređajima za povećanje trakcije.

Inače, oprema za povećanje trakcije (lanci i slično) može se postaviti na točkove i na delu puta koji nije označen znakom “lanci za sneg”ali samo u slučaju kada je kolovoz prekriven snegom.

Ne posedovanje propisanih pneumatika tretira se kao teža tehnička neispravnost i kazna koju saobraćajna policija može naplatiti iznosi od 6 do 20 hiljada dinara za fizičko lice i 100 do 800 hiljada za pravno lice.

Policajac ima pravo i da isključi iz saobraćaja vozilo koje nema zimske pneumatike i ostalu opremu, ako se ne koriste po propisu.

Osiguranje ne priznaje štetu!
Veoma važno je znati da u slučaju saobraćajne nezgode uzrokovane nedostatkom zimskih pneumatika, vozač i vlasnik takvog vozila imaju obavezu da sami plate svu materijalnu i nematerijalnu štetu koja može da wiznosi i više miliona dinara.

Treba podsetiti i na to da pneumatici namenjeni zimskim uslovima vožnje pored uobičajenih oznaka, imaju i dodatne specifične markere po kojima se lako određuje njihova namena.

Oznake na pneumaticima:
1. (M+S), (MS) ili (M&S) – Sneg i blato (Mud and Snow) .

2. All Season – guma za celu godinu, za sve vremenske uslove. Ovakva guma zadovoljava zakonske uslove ali valja naglasiti da ne poseduje performanse na snegu kao „prava“ zimska guma.

3. (Simbol pahuljice i planine.) – zimska guma koja svojim dezenom i smešom odgovara niskim temperaturama i padavinama.

Zimski pneumatik se može prepoznati i po komercijalnom nazivu za koji se upotrebljavaju reči, Winter, Snow, Ice, ali uprkos tome treba voditi računa da li pneumatik bez obzora na naziv ima utisnut znak pahulje.

Sa pneumaticima koji su prilagođeni godišnjem dobu povećava se bezbednost saobraćaja ali i štedi gorivo koje se ne rasipa proklizavanjem pogonskih točkova.

Granica zime je na 7°C
Zimski pneumatici, za razliku od letnjih, načinjeni su od specijalne smese gume i silikona koja se bolje ponaša na temperaturama nižim od +7°C i tako pruža bezbednu i udobniju vožnju. Za razliku od letnjih, zimski pneumatici se ne stvrdnjavaju na niskim temperaturama, zato ih je bitno koristiti ne samo na snegu i ledu već i na suvoj podlozi kada temperatura padne ispod +7°C, jer ispod ove temperature letnje gume počinju da gube svoje prvobitne performanse. U prilog tome, govori činjenica da je zimi 6 puta veći broj saobraćajnih nesreća nego leti.

Sa pneumaticima koji su prilagođeni godišnjem dobu povećava se bezbednost saobraćaja ali i štedi gorivo koje se ne rasipa proklizavanjem pogonskih točkova.

Sve u svoje vreme
Letnje pneumatike treba koristiti leti, a zimske zimi. Ne preporučuje se voziti sa zimskim pneumaticima preko cele godine, jer se oni leti mnogo brže troše, upravo zbog mekše smese, a i lošije koče. Konkretno, funkcija dubljih lamelica (šara) je da na pneumatik pokupi ispod gazećeg sloja što više snega. Sneg najbolje prianja uz sneg. Dakle, što se više snega zadrži na gazećem sloju, to je pneumatik kvalitetniji. Upravo zbog toga efikasnost pneumatika sa manje od četiri milimetra šare je drastično smanjena.

I na kraju možda i najvažnije! Ne štedite pri nabavci zimskog pneumatika i uvek vozite sa sva četiri zimska pneumatika, slične pohabanosti. U suprotnom, noviji pneumatik ostvaruje nesrazmerno veću trakciju, što može prouzrokovati velike neprijatnosti pa čak i izletanja sa puta.

 

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery