Online plus

Volvo XC90 T8

127Pregleda

„Smart“ SUV

Volvo nas upoznaje sa Twin Engine tehnologijom u najsnažnijem i „najčistijem“ SUV modelu na svetu u svojoj kategoriji

Ovo je prvi Volvo dizajniran „od glave do pete“ za kompatibilnost sa „plug-in elektrifikacijom“. Nudi izuzetne performanse i luksuz sa emisijom CO2, koju teško mogu da postignu i mali hibridni modeli.

Kada je dizajnirao XC90 T8, Volvo Cars se odlučio da se ne upušta u kompromise kada je reč o performansama, uživanju u vožnji, štedljivosti i praktičnim atributima oličenim u izdašnom prtljažnom prostoru. Izgrađen na novoj modularnoj SPA (Scalable Product Architecture) platformi i uspešnom Drive-E benzinskom pogonskom sistemu, kompanija je kreirala jedinstveni sedmosed SUV sa 400 ks i 640 Nm, uz emisiju ugljen-dioksida od samo 59 g/km i potrošnju od tek 2,5 litre benzina na 100 km.

„XC90 T8 u sebi sjedinjuje „plug-in“ električni automobil, hibrid i performantni automobil“, kaže dr Peter Mertens, viši potpredsednik sektora istraživanja i razvoja Volvo Car Grupe. „Drive-E motori sami po sebi nude izuzetne performanse u odnosu na konkurenciju. T8 ih je doveo do liderske pozicije.“

 

Stil vožnje po meri svakog vozača
XC90 T8 do „stotke“ ubrzava za samo 5,9 sekundi, pružajući zadovoljstvo u vožnji primereno jednom modernom Volvo automobilu. Pored toga, ovaj SUV nudi pet različitih režima vožnje, u skladu sa željama vozača. Pomoću komandnog točkića na centralnoj konzori ili ekrana osetljivog na dodir na armaturnoj tabli vozač po želji može da bira sledeće režime vožnje:

„Hybrid“: Ovo je osnovna postavka, pogodna za svakodnevnu upotrebu. U ovom režimu vozilo automatski pravi izbor između 2,0 litarskog četvorocilindarskog Drive-E motora i elektromotora da bi ostvarilo maksimalnu moguću uštedu.

„Pure Electric“: U ovom režimu, kada je baterija visokog napona napunjena u potpunosti, ona služi kao jedini izvor energije, napajajući elektromotor preko zadnje osovine. XC90 T8 može da prevali više od 40 km koristeći isključivo električnu energiju, što je distanca koja pokriva dnevne potrebe većine vozača. Zahvaljujući sistemu rekuperacije kočione energije, ova postavka je izuzetno štedljiva u „stani-kreni“ gradskom saobraćaju. Ukoliko se pojavi potreba za više snage, Drive-E SUS agregat automatski startuje.

„Power mode“: Sasvim je jasno da se ovde traže – performanse, sjedinjene iz motora s unutrašnjim sagorevanjem i elektromotora. Prilikom starta, SUV koristi prednosti istovremenog odziva elektromotora i momentalno dostupan visok obrtni moment, dok SUS motor podiže obrtaje. Ova kombinacija nudi svojstva ekvivalentna V8 motorima prilikom ubrzavanja.

„AWD“: Ovaj režim nudi konstantan pogon na sve točkove po zahtevu vozača. Prednost odabira AWD postavke manuelno je u tomo što vozač integralni pogon može da koristi onda kada želi, tako da i na ovom planu može da ostvaruje uštedu.

„Save“: Ukoliko je baterija napunjena, ova postavka omogućava vozaču da „zamrzne“ nivo baterije i sačuva je za kasniju upotrebu u „Pure Electric“ postavci. S druge strane, ukoliko je baterija pri kraju, vozač može da iskoristi SUS motor za njeno punjenje do izvesnog nivoa za kasniju upotrebu.

Ispod lima
Mnoge karakteristike pogona XC90 T8 su optimizovane specifično za hibridnu tehnologiju. Ovo su glavne komponente sistema:

Drive-E motor – Posebno modifikovana verzija četvorocilindarskog Drive-E benzinca se nalazi ispod haube Volvoovog SUV-a. Motor je inače poznat po svojoj sposobnosti da efikasnije isporuči snagu u odnosu na dvostruko veći agregat. Drive-E jedinaca je za potrebe XC90 T8 „pojačana“ kompresorom i turbo punjačem za krajnji zbir od 318 ks i 400 Nm maksimalnog obrtnog momenta.

 

Automatski menjač – Osmostepena automatska menjačka kutija je takođe posebno prilagođena potrebama hibrida: tehnologija „promene brzina preko žice“ omogućava vozaču da kontroliše transmisiju električnim putem ručice menjača ukrašene ručno rađenim švedskim kristalom. Veća uljna pumpa obezbeđuje neopodno podmazivanje tokom „elektro“ vožnje i pruža brže ostvarivanje potrebnog pritiska prilikom neosetnog prelaska iz električnog pogona u konvencionalni.

CISG – Starter generator postavljen na kolenasto vratilo (CISG), lociran između motora i menjačke kutije, obavlja tri važne funkcije: reč je o moćnom agregatu od 34 kW koji obezbeđuje prelazak iz čisto električnog pogona u kombinovan bez primetnog prelaza, tako da vozač ima utisak kao da su SUS motor i elektromotor zapravo jedna celina; on je takođe moćan generator i na kraju – igra ulogu pojačivača elektromotora, sarađujući sa kompresorom i turbo punjačem kada se javi potreba za više snage, obezbeđujući dodatnih 150 Nm obrtnog momenta.

Baterija – Baterija visokog napona (270-400 V) isporučuje 65 kW i odličan je primer Volvoovog uspeha sa XC90 T8. Dok su se drugi proizvođači automobila prilično mučili da ukomponuju masivnu bateriju u automobil a da ne ugroze luksuz i prostranost, Volvo je uspeo da prevaziđe dotični izazov pozicionirajući bateriju u centralni tunel vozila. Ovo rešenje donosi nekoliko prednosti. Na prvom mestu, baterija ne ugrožava zapreminske atribute kabinskog prostora. To znači da mesta ima za tri reda sedišta, i obilje prostora za prtljag. Dalje, obezbeđena je niska, centralna tačka težišta, što XC90 čini upravljivijim, a samim tim i bezbednijim automobilom.

Zadnji electromotor – Isporučujući 82 ks (60 kW) i 240 Nm, veliki elektromotor počiva na zadnjoj osovini i pokreće zadnje točkove u elektro režimu vožnje, kao i kada postoji zahtev za maksimalnim performansama. Pozicioniranje agregata pozadi je značajno jer dozvoljava upotrebu većeg motora, što je korisno prilikom „stani-kreni“ gradskog saobraćaja. Ne treba zaboraviti ni da ova postavka obezbeđuje i pogon na sve točkove.

Kočioni sistem u dva koraka – XC90 T8 koristi elektro servo tehnologiju u cilju rekuperacije i vraćanje energije u automobil, punjenje baterije ili neposrednu upotrebu. Sistem je takođe opremljen jedinstvenom funkcijom stabilnosti koja kontroliše količinu energije koja može biti bezbedno regenerisana.

Jedinstveni sistem hlađenja i klima uređaja – Originalni sistem hlađenja je sastavljen od dva dodatna kružna puta. Prvi hladi CISG i veliki elektromotor na zadnjoj osovini, dok drugi služi za hlađenje baterije na jedan od dva načina: ili pasivno preko hladnjaka, ili aktivno kroz spajanje sa sistemom klima uređaja automobila.

Pretpriprema – U cilju pogodne i efikasne upotrebe, vozači mogu da unapred pripreme pogonski sistem, bateriju i kabinu XC90 T8, i to ili direktno iz automobila ili korišćenjem „Volvo On Call“ aplikacije za mobilni telefon. Ovo dobro dođe kada je napolju ekstremno hladno ili vruće. Vozilo može unapred da se zagreje ili ohladi i na taj način pripremi za polazak. Ova radnja može biti izvedena dok se baterija automobila puni, što je korisno iz aspekta emisije C02.

Dakle, Volvo još jednom pokazuje da je marka na koju treba ozbiljno računati. Švedski proizvođač ostaje jedna od perjanica svetske automobilske industrije.

Pavle Barta

 

Ostavite komentar