TESTOVI

Volvo XC60 D5 AWD

791Pregleda

Kako se kalio čelik

Šveđani opet imaju u svom posedu kraljevski mač kojim nameravaju poseći sve koji im se nađu na SUV putu. Volvo XC60 je ta tek iskaljena oštrica

Veliki tržišni uspeh XC90 deluje kao da je nenadano pogodio Volvo pravo u najosetljiviji deo, u produkcione kapacitete! U jednom momentu se činilo da ne znaju ni gde su ni šta rade niti kako će zadovoljiti glad tržišta za raskošnim velikim SUV modelom koji se u prvoj godini tražio čak i na crnom tržištu. Srećom, snašli su se vrlo brzo i u rekordnom roku se oslobodili slatkih muka te su opet su naložili svoje peći kako bi iskalili novi mač, oštriji nego ikad. Njime Vikinzi nameravaju da u stilu Ragnaroka preplove sva mora i poseku svakoga ko im se nađe na putu. Pred nama je Volvo XC60. Model koji se u prethodnoj generaciji prodao u nekih milon primeraka, što je za Volvo još pre destak godina mogao biti samo jedan lep san. I ne samo da se prodao, već je on nosio i trećinu ukupne produkcije.

Na prethodnoj generaciji XC60 Volvo je zaradio goleme pare, koje kao pravi domaćin, opet pošteno ulaže u dalju produkciju. Da dobro bude još bolje!

kvalitet enterijera, bezbednosni sistemi, komfor svih putnika, prtljažnik, luksuz, regulacija klimatizacije, kočnice, agregat, upravljivost, dinamika vožnje

menjač, potrošnja, zvučna izolacija podvozja, naginjanje karoserije u krivini, cena

U društvu đavola
Ovog puta to dobro se bez razmišljanja baca u pakleni oganj koji lože prekaljeni “đavoli” poznati po imenima Audi Q5, Mercedes GLC, BMW X3 pa i novopridošli Jaguar F-Pace koji se nekako ugurao u ovo društvo.

Iskreno rečeno, ceo život dobrano zazirem od tih divljih Vikinga, njihe “kulture”, surovosti i higijenskih navika. U skladu sa tim predrasudama Volvo XC60 protiv sebe nema samo gore pomenute “đavole” već i čoveka austrougarskog ustrojstva koji ga eto sticajem okolnosti i testira. Iskreno, dosta mi je balkanskih varvara, secikesa i južnjačkih šićardžija, samo su mi nedostajali još i skandinavski divljaci. A posebno mi je pun kofer raznih “izazivača” velikih premijum igrača. Ko sve nije pokušavao da im zabije nož u leđa, da bi kao po pravilu to hladno oružje uvek završilo u nedrima onog ko je atakovao ili u najboljem slučaju sa đonom u međunožju. E da mi je videti toga koji će se bolje prodavati od bilo kojeg gore navedenog premijuma. Poznavajući avanturistički duh skandinavaca, valja biti i oprezan jer Volvo generalno ima velike ambicije.

Već na prvi pogled jasno je da XC60 stiže mnogo bolji i luksuzniji od svog ionako uspešnog prethodnika

Uspelo skraćivanje
Spolja gledano, XC60 ne donosi ništa epohalno. Zli jezici kažu da je on zapravo umanjena verzija većeg XC90, što i nije tako loše budući da je upravo ovaj veći i stariji brat izvanredno lep automobil. Kraći je za čak 26 centimetara, što se moram priznati nikako ne primećuje u susretu sa njime.

Deluje krupno, moćno i robusno ali istovremeno spretno i prilično prefinjeno posebno u filigranski lepo oblikovanim detaljima

Zapravo, XC60 je prava mera ukusa a o nezgrapnosti koja prati XC90 kod njega nema ni pomena. Proporcije i opšti imidž starog modela su više nego prisutni.

Zapravo XC60 je XC90 u manjem pakovanju koje nudi gotovo indentičnu masku hladnjaka, kratke prepuste, ista prednja i zadnja sveta a tu su čak i središne diode koje svojim oblikom simbolizuju Mjollnir, čarobni mač nordijskog boga Tora.

Dakle, “baby” XC90 je bar što se spoljašnjeg izgleda apsolutno položio ispit ali me nije i ostavio bez daha. Šta više, prilično sam ravnodušan na tu njegovu pojavu koja mi ima više dodirnih tačaka sa vrhunskom konfekcijom nego sa modernom umetnošću. Bar po meni, V90 Cross Country nema konkurenciju po lepoti u paleti Volvo modela.

Ovo sabijanje modela, tačnije skraćenje dužine za 26 cm u odnosu na XC90 ima kako to obično biva i svoju dobru i svoju lošu stranu. Dobra je svakako ta što se sa manjim lakše manevriše jer je kompaktniji. Loša je ta što je veličina ipak bitan prirodni elemenat, bar kada je u pitanju komfor i uživancija svih vrsta.

Niska sedišta sa lošim uporištima
U ovako “obrezanom” XC60 se bar sa vozačkog stanovišta sedi odlično i nema se šta prigovoriti. Za razliku od skoro svih modela u ovoj SUV klasi, u XC-60 se ne uspinje, već se u njega zavaljuje.

Sedišta su prilično duboko i nisko postavljena, što je ostavilo dovoljno prostora i za krupnije putnike

Ova niža pozicija sedenja dakle ne nudi tradicionalno uzvišeni SUV položaj vozaču, već ga približava asfaltu kako bi što bolje osetio sklopove koje konktroliše. Suštinski, za upravljačem je dominantan više limuzinski udoban položaj umesto SUV “nasađenosti”. U skladu sa time je i konstrukcija samih sedišta. Ona su komforna, prostrana, imaju produženje sedalnog dela ali isto tako i nešto tvrđa od onoga što bi se moglo očekivati. Iako poseduju bočna pojačanja, ne ističu se ni u kategoriji držanja tela u krivini koja po kožnim oblogama klizi od jedne do druge ivice sedišta, posebno kod agresivnijeg stila vožnje.

Kombinacija modernog i tradicionalnog 
Tvrda konstrukcija sedišta nagoveštava da je Volvo za XC60 pripremio vazdušno ogibljenje (dodatna opcija) kojim stiže do vrhunske udobnosti. Klasično ogibljenje modela na našem testu je u ovom slučaju mali hendikep. Međutim čak i uz multi link i poprečno smeštene lisnate opruge na zadnjoj osovini sve funkcioniše u najboljem redu!

XC60 je zbog svoje udaljenosti (21,6 cm) od kolovoza prilično povišenog težišta pa mu nije strano da se zaljulja u brzoj krivini

Uprkos naginjanju karoserije, sve je bezbedno a pravac i namere vozača poštuje savršeno. Neravnine pobeđuje sa lakoćom uprkos nisko profilnim pneumaticima od 255/45R20 koji su bar za jedan broj veći od onih koji bi mu zapravo prijali. Ta težina točkova prilično smeta u vožnji a posebno svojom bukom iz podvozja ometaju komfor, mada ruku na srce dobro izgleda sa njima.

Preveliki točkovi na automobilu su slični lepoj ženi koja stalno nešto zvoca. Svi vam zavide ali samo vi znate kako vam je kada svakodnevno kljuca u mali mozak

Za razliku od žena, Volvo XC60 poseduje precizan pravljač koji ne laže ali i nudi solidnu količinu povratnih informacija.

Nazad za primer
Tesno i neudobno nije čak ni na zadnjim sedištima, jer ima dovoljno mesta i za glave i za noge putnika koji su preko 190 cm visine. Po ovom kriterijumu, XC60 nudi rekao bih najviše u odnosu na konkurenciju. Za divno čudo prtljažnik je ostao onakakv kakav dolikuje upotrebljivom SUV modelu. Sa 505 litara zapremine, za nijasnu je manji od direktne konkurencije. Ipak može pobrati samo odličnu ocenu posebno što je precizno i kvalitetno tapaciran sa duplim tehničkim dnom u kojem je smešten rezervni točak “ćopavac” ali ipak točak.

Kompletna unutrašnjost je do poslednjeg detalja izvedena vrlo luksuzno i kvalitetno, što bi moglo i prilično zabrinuti veliku trojku

Bezbedno i poluautonomno
Osim opštih tehničkih unapređenja Volvo se potrudio da u XC60 ugradi neverovatnu količinu virtelnih komandi i vozačke asistencije. Digitalizovani displej umesto komandne table. Odličan 12,3 inčni Sensus Conect monitor je desna ruka vozaču jer preko njega se odvija najviše upravljačkih procesa.

Klasičnih prekidača gotovo i da nema, ali srećom sve digitalizovano je savršeno usklađeno i radi bez greške

Naravno ne treba zaboraviti i sistem polu autonomnog upravljanja koji Volvo XC60 zaustavlja na vreme, prepoznaje životinje i pešake, vraća automobil u svoju traku i upozorava na sve moguće opasnosti. Polako ali sigurno izmiču nam komande iz ruku a da to ni ne primećujemo.

Volvo XC60 D5 AWD

Motor: turbodizel/ R4/16V
Zapremina: 1.969 cm3
Snaga: 173 kW/ 235 KS, pri 4.000 o/min
Obrtni momenat: 480 Nm pri 1.750 – 2.250 o/min
Menjač: automatski Aisin 8 stepeni
Pogon: AWD na sve točkove
Karoserija: SUV, 5 vrata
Dimenzije: 4.688 x 1902 x 1658 mm
Međuosovinski razmak: 2.865 mm
Zapremina prtljažnika 505 do 1.157 litara
Pneumatici: 235/60R18 testirani 255/45R20
Kočnice: napred ventilirajući disk/ nazad ventilirajući disk
Masa: 1.990 kg
Rezervoar za gorivo: 71 litara
Ubrzanje 0-100 km/h 7,2 sekunde
Vešanje: napred dvostruka poprečna ramena/ nazad multilink sa poprečnom lisnatom oprugom
Maksimalna brzina 220 km/h
Prosečna potrošnja na testu 9,5 litara
Nivo izduvnih gasova: 144 gr/km
Cena od: od 45.200 evra
Cena testiranog modela: 55.000 evra

Odličan agregat
Veliki raspon motorizacije modela XC60 najavljuje da je Volvo ovom modelu namenio globalnu ulogu. Ima tu za svakoga po nešto, od raskošnog benzinskog T6 sa 320 KS za Amerikance i braću Kineze, do skromnog D4 turbo dizela od 190 KS za ono malo preostalog evropskog građanskog srednjeg sloja. Iako ne pripadamo ni jednim ni drugima, ne što smo hteli, veća samo zato što nam je bio jedina mogućnost, na test je stigao najsnažniji dizelaš. Nema u ovom motoru puno tajne. Poprečno smešten, uglađen je i tih nakon par minuta zagrevanja. Dok se ne zagreje lupeta kao prazno lonče niz stepenište, ali srećom ta faza traje koliko i polazak sa mesta.

Dvolitarski turbo četvorocilidraš nudi zaista lepih 235 KS i 480 Nm obrtnog momenta i predstavlja odličnog partnera ovoj 1.990 kg teškoj karoseriji

Sasvim je jasno, kod XC60 D5 dinamiku vožnje i solidne performanse ne donose konjske snage već pre svega “bulig” obrtni moment. Pozitivan utisak i opštu ocenu kvari neshvatljivo spor automatski menjač koji je Volvo kupio od japanskog Aisina. Što zbog menjača, što zbog velikih točkova i karoserije, naša prosečna potrošnja na testu je bila prilično iznad fabrički deklarisanih podataka. Ne očekujte ništa ispod 9 litara a i desetka je moguća.

Dakle, sve u svemu nakon ovoga testa mnoge stvari su jasnije.

Jednim pogledom

Karoserija

Udobnost

Izgled

4,4

Napred

4,5

Funkcionalnost

4,5

Pozadi

4,4

Kvalitet izrade

4,5

Ukupno:

4,45

Ukupno

4,45

Ponašanje u vožnji

 

Enterijer

 

Vozne osobine

4,4

Funkcionalnost

4,5

Performanse

4,3

Dizajn

4,5

Kočnice

4,5

Ponuda prostora

4,6

Ukupno:

4,40

Kvalitet materijala

4,6

Motor

4,4

Završna obrada

4,6

Menjač

4,1

Ukupno:

4,56

Cena

4,2

Prosečna ocena: 4,365

Volvo XC60 za 55.000 evra koliko košta testirani model nudi daleko najluksuzniji enterijer sa kojim može da se meri samo novi X3

Što se ostatka priče tiče, osim automatskog menjača nema posebnih slabosti ali ni emocije ili uzbuđenja koje bi ovakav automobil morao ponuditi.

Vikinzi, nakon ovog testa, uz dužno poštovanje Vašem kaljenju čelika, nisam siguran da se taj mač može lako zabiti u tvrdi “premijum” kamen! Vaša šansa je samo u onima koji žele pobeći iz začaranog trougla Minhen-Štutgart-Ingolštad. A takvih je sve više!

Test-ekipa Vrele Gume
Tekst: Miodrag Piroški
Foto: Igor Pejović, Branko Avramović
Kamera i režija: Miroslav Šosberger
Montaža: Jovica Grujin
WEB: Zoltan Balzam

Ostavite komentar