Online plus

Seat Leon

299Pregleda

„Španska sapunica“

Karijera Seata je dosta slična „španskim sapunicama“. Obilje uspona i padova, drami, neizvesnih situacija i uvek nove nade. A tek akterke zapleta… uvek zanosnih latino oblina. Pa šta je onda zapelo kod Seata?


Nakon dolaska Valtera de Silve u ovu kuću 1999. godine, desila se renesansa. Između ostalih, 2003. godine je predstavljena fantastična fluidna Altea, model koji je momentalno vratio Seat na mapu odlično dizajniranih automobila i distancirao ga od ranije reputacije rebrendiranih VW modela. Iz Seata su rekli „svaka čast, samo tako nastavi“. Nažalost, Valter je to previše bukvalno shvatio. Sledeća 2 ključna modela, Leon i Toledo, su bili klonirane Altee, samo malo izmenjenih dimenzija i proporcija. Nema sumnje da je to zbunilo kupce i naviklo ih na sam oblik tako brzo da je linija modela uskoro postala „pohabana“, iako sveža. Taman kada se mislilo da je konačno krenulo za Seat, tako je ponovo i stalo. A prodajni rezultati su nastavili lagano da padaju.

Nedavnim smenama generacija, ponovo se krenulo zajedničkim modelima i rebrendiranjima unutar VW Grupe kao posledica pokušaja smanjenja troškova, što je rezultiralo popunjavanjem game uglavnom većim modelima.

Ponovni vesnik progresa
Sada je pred nama novi Seat Leon, potpuno samostalan model na VW platformi u koji se veruje da će doneti toliko potreban preporod Seatu, na koji čeka već 13 godina. Pored manje Ibize, ubraja se u najprodavanije modele Seata, te se španski proizvođač nada da će brojka prodatih primeraka konačno preći 100.000 godišnje, a ukupna prodaja Seat vozila krenuti u uspinjanje sa trenutno nestabilnih 360.000 vozila godišnje.

Dakle, dizajnerski pravac sa manje Ibize je i ovde primenjen uz dalju evoluciju, prvobitno najavljen konceptom IBE. Izbegnute su konzervativne četvrtaste forme viđene na novom Toledu i Exeu, te je novi Leon dobio mladalački oblu formu ispresecanu sportski oštrim linijama.

Linija karoserije podseća na prethodni model, što i nije loše, uz nešto izmenjene proporcije, pre svega napred, a kao brend okrenut aktivnim mladim ljudima sportskog duha, Seat u trećoj generaciji Leona kombinuje naprednu tehnologiju sa dinamičnim stajlingom i sportskim karakterom. To pokušava i sa kratkim prepustima preko osovina i točkovima uguranim u uglove karoserije. Moderna MQB platforma je donela uštedu u težini od oko 90 kg uz ujedno unapređenje vozne dinamike i efikasnosti motora, za koju iz Seata tvrde da je poboljšana za 22%. Prednja osovina je pomerena za 40 mm unapred što je donelo bolji balans vozila. Oslanjanje je napred MacPherson dok se pozadi nude dve verzije oslanjanja. Do 150 KS, ispod zadnjih putnika će se nalaziti torziona osovina dok će na snažnijim modelima (FR i iznad) ona biti zamenjena nezavisnim, ali i skupljim, MultiLink sklopom.

Osvežene proporcije
Iako je međuosovinsko rastojanje poraslo za skoro 60 mm, ukupna dužina karoserije je smanjena na 4.260 mm, odnosno kraća je za oko 50 mm. Vidno niži i širi, novi Leon će nuditi i osetno više mesta u prtljažniku (380 l), a posebno na zadnjoj klupi.

Sveukupni izgled novog Leona samo naizgled podseća na prethodnika, sada malo naoštrenog i sa upotrebom više modernih trouglastijih i trapezoidnih formi.

Prednja svetla karakteriše potpuna LED tehnologija, po prvi put primenjena u ovoj klasi, uz takođe LED dnevna svetla koja ocrtavaju njihov trouglasti oblik. Ogromna trapezoidna forma usisnika u dnu branika dosta podseća na rešenje sa prethodne generacije, ali Cupra verzije Leona. Četvrtasta svetla za maglu su smeštena u dodatne bočne otvore nisko u braniku dok je oblik grila sada više pravougaonog oblika. Novi Leon će biti prvi model Seata koji će poneti i novi, osveženi logo na nosu.

Sa boka, “Linea Dinamica” bočne prelamajuće linije su sada ravnije i pliće i kreću sa gornjih ivica svetlosnih grupa, lomeći bokove u gornjoj zoni vrata. Zadnji par vrata je sada dobio konvencionalne ručke dok je sam oblik linije uzdižućih bočnih staklenih površina evoluirao u odnosu na prethodnika. To je bila i jedna od lepših karakteristika prethodnika tako da je ovaj detalj zadržan i samo blago doteran. Zadržan je i trapezoidni oblik C stuba, oblik trećeg bočnog stakla kao i pozicija retrovizori na vratima, što umnogome poboljšava preglednost.

Novi stakleni panorama krov zahvata do polovine krova i dodatno je zatamnjen, radi sprečavanja prodora UV zraka.

Pozadi je zadržana obla forma, centralni logo služi ujedno kao brava prtljažnika, dok su zadnja svetla takođe u LED tehnologiji.

Jedna od značajnijih poboljšanja novog Leona je vidljivost ka napred. Nema više minivanovskih masivnih stubova i malenog trouglastog prozora ispred vrata, dok su brisači vraćeni u dno vetrobrana.

Audijeva škola
Unutrašnjost u velikoj meri podseća na Audi A4, samo bez raznih luksuznih detalja i opreme. Ovo nije mana ali se očekivalo nešto više originalnosti. Ovako smo dobili Audi po nešto nižoj ceni i kvalitetu.

Ipak, elegantna i sofisticirana uz kvalitetnije upotrebljene materijale nego ranije, pružiće komfor kao da se nalazite u bilo kojem vozilu niže srednje klase u okviru VW Grupe. Nemačka škola preovlađuje i sve je na svom mestu dok meka plastika prija na dodir. Bočni paneli vrata su „strogo poslovni“ i bez mediteranskog šarma, kao i u slučaju kompletne kabine dok su upotrebljeni tonovi tamni i strogi. Doduše, nekada i četvrtaste forme i tamne boje mogu doneti dinamičniji oblik i sportski osećaj.

Instrumenti ispred vozača su dobili zanimljiviju analognu postavku, sa početnim brojkama satova „na 6 časova“ dok je između njih uglavljen TFT display. Na ispupčenom cenralnom grebenu blago okrenutom ka vozaču je, visoko na vrhu, objedinjena Infotainment “stanica”, dok je ispod nje još samo klima uređaj našao mesto sa pratećim komandama. Nadamo se da u jeftinijim verzijama ovde neće biti deprimirajuća polica.

Pomenuti Infotainment sistem u najvišem paketu opreme sadrži Media Sistem Plus, koji na 5,8-inčnom 3D kolor ekranu visoke rezolucije nudi prikaz navigacije (i na displeju ispred vozača), glasovne i touchscreen komande, iPod konekciju, slot za SD karticu, USB, AUX i Bluetooth konekciju, do 10 zvučnika uz kvalitetan audio sistem, svi objedinjeni u Easy Connect operativni sistem.

U FR verziji postoji zanimljiva opcija promene ambijentalnog osvetljenja kabine. To je moguće odabirom 3 moda: Eco, Comfort i Sport. U prva dva moda osvetljenje je bele boje a u Sport modu ono prelazi u crveno. Tom prilikom se menja i odziv papučice gasa, servo volana i zvuka motora.

U polju bezbednosti, Seat u novom Leonu nudi sistem koji prati koncentraciju i budnost vozača i Heading Control sistem za praćenje kolovozne trake, koji sam vrši blage korekcije, i svi zajedno se brinu o prevenciji nezgode. Kamera za vožnju unazad olakšava manevrisanje u uskim prolazima dok set vazdušnih jastuka i sila elektronskih sistema, koji deluju na točkove u cilju sprečavanja blokiranja, zakretanja i proklizavanja, maksimalno ublažavaju posledice ukoliko i dođe do neželjenih situacija.

Korporacijska kuhinja
Sve ono što VW može da ponudi u nižoj srednjoj klasi, će naći svoje mesto i u novom Leonu. Počev od TSI benzinskih turbo motora zapremina 1,2 (86 KS i 105 KS), 1,4 (122 KS) i, u FR verziji, 1,8 litara (180 KS) do TDI dizela zapremina 1,6 (90 KS i 105 KS) i 2,0 litra (150 KS i 184 KS). U Ecomotive verziji, dizeli od 105 KS i 150 KS, upareni sa Start/Stop funkcijom i rekuperacijom kočione energije, ostvarivaće zavidne rezultate po pitanju ekonomičnosti i nivoa izduvnih gasova. Prvi će oslobađati samo 99 g/km CO2 uz potrošnju od samo 3,2 litre, dok bi snažniji motor trošio samo 3,4 litre.

Svi motori će biti upareni sa manuelnim menjačima sa 5 i 6 stepeni prenosa dok je DSG transmisija sa 6 i 7 stepeni rezervisana samo za moćnije verzije motora.

Zaboravljeni?
Prva će na tržište stići verzija sa 5 vrata, krajem 2012. godine, najverovatnije pre Golfa VII kako bi se što bolje pozicionirala, dok će „zaboravljena“ trovratna SC i karavanska ST verzija stići nešto kasnije tokom naredne godine.

SC će biti više sportski orijentisan i sa nešto individualnijim stajlingom od one sa parom vrata više. Imaće više elemenata prenetih sa IBE koncepta, poput niže linije padajućeg krova, šire bokove i bočne staklene površine dosta nalik onima kod aktuelnog Audija A3.

ST verzija će biti fokusirana više ka stilu, odnosno lifestyle filozofiji, nego utovarnim mogućnostima ali će svakako imati veći prtljažnik od hatchback verzija.

Pored standardnog modela, ekonomična Ecomotive, sportska FR i ekstremna Cupra verzije se očekuju nešto kasnije po lansiranju osnovne petovratne verzije. Ostaje zanimljivo pitanje koliko će VW dozvoliti Cupra verziji Leona da se približi vrhunskim verzijama Golfa, od koga će biti i osetno jeftiniji.

Igor Kučerka

Ostavite komentar