Online plus

Pred VN Velike Britanije

1.11KPregleda

Deset ključnih činjenica o stazi Silverstone

Staza Silverston je domaćin ovogodišnje VN Velike Britanije. Ovo je deveta trka u ovogodišnjem šampionatu Formule 1.

Ove godine je trka u Nortemptonširu posebna, jer je ovo njen jubilarni 50 „Grand Prix“ , a Suzi Volf će biti prva žena nakon 22 godine koja će učestvovati u trkačkom vikendu.

Na VN Velike Britanije će Luis Hamilton sigurno dati sve od sebe da pobedi nakon gotovo dva meseca apstinencije. Ipak, Niko Rozberg je trenutno vodeći vozač, a njemu je sigurno u planu da timskom kolegi zada snažan psihološki udarac.

Trkački vikend je pred nama, a sledi deset najvažnijih činjenica u vezi sa Silverstonom.

 

Lokacija
„Silverstone Circuit“ je lociran južno od istoimenog sela u Engleskoj. Mada je staza zvanično u okrugu Nortemptonšir, delom zahvata i Bakingemšir.

S obzirom da je staza praktično usred Engleske, u blizini je sedišta čak osam od jedanaest timova u Formuli 1. Marussia je u obližnjem Banberiju, Mercedes i Red Bullu Brekliju odnosno Milton Kinsu. Fabrika Force Indije je šta mislite gde? Pa u Silverstonu!

Dužina
Staza Silveston je duga 5.891 m, a trka je duga 306,198 km. Vozi se 52 kruga i potrebno je između 85 i 90 minuta da se oni kompletiraju.

U trenutnoj konfiguraciji, rekord staze drži Mark Veber sa Red Bullom, a on iznosi 1:33,401 s. Australijanac je rekod postavio prošle godine u finalnom krugu.

Istorija
Pre nego što je postao „Dom britanskog auto-moto sporta“, Silverston je bio (verovatno pogađate) aerodrom. Nakon Drugog svetskog rata, preuređen je u trkačku stazu, a ugostio je i inauguralnu Formula 1 trku maja 1950.

Trku na snimku je dobio italijanski vozač Đuzepe Farina, koji je i postao prvi F1 svetski šampion. Silverston se menjao sa Ejntri (Aintree) stazom u ulozi domaćina VN Velike Britanije od sredine pedesetih do ranih šezdesetih godina prošlog veka, da bi do 1987. trku delio sa Brends Hečom (Brands Hatch).

Od tada je Silverston ostao u kalendaru Formule 1.

Prošlo je pola stoleća
Ovogodišnji „Grand Prix“ će biti jubilarni pedeseti po redu na Silverstonu.

U čast ovom jubileju, Britanci će prirediti paradu istorijskih automobila u kojoj će učestvovati šampioni poput Najdžela Mensela, Emersona Fitipaldija, ser Džekija Stjuarta, Alena Prosta i Dejmona Hila.

Pored njih, pojaviće se i imena poput Dejvida Kultarda, Martina Brandla, Rubensa Barikela, Darija Frankitija, a učestvovaće i glavni Red Bullov inženjer, Ejdrien Njui.

Prošli pobednici
Četvorostruki šampion Formule 1, Alen Prost, najuspešniji je vozač na Silverstonu. Pobedio je pet puta između 1983. i 1983.

Džim Klark je pobeđivao tri puta na Silverstonu, mada takođe ima pet osvojenih VN Velike Britanije kao i Prost.

Najuspešniji među aktuelnim vozačima je Fernando Alonso sa pobedama 2006. i 2011. Kimi Raikonen, Luis Hamilton, Sebastian Fetel i Niko Rozberg su pobeđivali po jedan put.

Najbolje preticanje ikada?
Na stazi Silverston je 1987. izveden po mnogima najbolji manevar preticanja u istoriji Formule 1.

Neplanirani odlazak u boks je Najdžela Mensela koštao gotovo pola minute zaostatka u odnosu na timskog kolegu iz Williams Honde, Nelsona Pikea, 28 krugova do kraja.

Britanac se dao u poteru za Brazilcem, obarajući rekord kruga u nekoliko navrata, pre nego što je izveo odlučujuće preticanje u krivini „Stowe“ u 63. krugu nakon perfektno odrađene varke na „Hangar Straight“ pravcu.

Ipak, Pike se poslednji smejao jer je osvojio svoju treću i poslednju titulu na kraju sezone 1987.

Vozački izazovi i podešavanje bolida
Nekoliko brzih krivina na Silverstonu od timova zahteva ostvarivanje visokog stepena „downforcea“, što u kombinaciji sa relativno kratkim pravcima ima snažan uticaj na maksimalne brzine.

Brojna kratka kočenja čine preticanja teškim, uprkos prisutnosti dve DRS zone na „Wellingtno“ i „Hangar“ pravcima. Uprkos tome, ova staza je svedok brojnih preokreta u Formuli 1 sa „Copse“, „Stowe“, „Abbey“ i „Maggots and Becketts“ kompleksom krivina koje su među najomiljenijim među vozačima.

Silverston ima i neke frustrirajuće sekcije s tehničkog aspekta, poput kompleksa između „Village“ i „Aintree“ sekcija gde vozači moraju da sačekaju dobro prijanjanje prednjeg kraja da bi stisnuli gas „do daske“.

Strategije i gume
Nakon tri uzastopne trke na mekim i supermekim smešama, vraćaju se Pirellijevi medijum i tvrdi pneumatici, prvi put nakon VN Španije koja je održana u maju.

Razlog su individualni zahtevi staze Silverston, što je i elaborirao Pirelli: „Silverston je staza visokog energetskog naboja što znači da brza i tečna priroda staze podrazumeva izlaganje pneumatika različitim silama, ponekad i više različitih sila u isto vreme. Lateralno ubrzanje ide do 5g, dok spoljna temperatura pneumatika može da pređe 110 stepeni Celzijusa.“

Nepredvidivi vremenski uslovi i varirajuće temperature na Silverstonu mogu da otvore različite mogućnosti što se tiče strategija, mada je najčešće i najverovatnije da automobili idu dva puta na redovan servis.

U Pirelliju se nadaju da ovogodišnji „Grand Prix“ neće biti repriza trke iz 2013. kada se desilo nekoliko raspadanja pneumatika.

Treba pobediti Red Bull
Red Bull je pobedio na tri od poslednjih pet trka na Silverstonu. Mark Veber je pobedio dva puta, a četvorostruki šampion, Sebastian Fetel, samo jednom.

Pobednik iz 2009., Fetel, bio je na dobrom putu da ostvari i drugu pobedu prošle godine, ali problem sa menjačem ga je prisilio da se povuče iz trke u finalnoj fazi, tako da je pobedu praktično „nasledio“ Niko Rozberg. Drugi je bio Mark Veber. Fetel i Australijanac su pre tri godine završili na drugom odnosno trećem mestu iza Alonsa u Ferrariju.

Atraktivno „Silverston krilo“
Kompleks boksova na Silverstonu je jedan od najatraktivnijih u kalendaru Formule 1. Otvaranje „Silverston krila“ 2011. je učinilo da se startno-ciljni pravac pomeri od pravca između „Luffielda“ i „Copsa“ na suprotnu stranu staze između krivina „Club“ i „Abbey“.

Građevina, odnosno mesto gde se održava pobednička ceremonija je visoka tri sprata, duga 390 metara, a koštala je 27 miliona funti.

Jedinstveni oblik krova građevine evocira na osećaj pokreta i brzine.

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery