Online plus

Porsche 959

182Pregleda

Korak ispred vremena…

Za Porsche 959 može se reći da je pravi biser automobilske industrije. Kako i ne bi bio, kada je napravljen u izuzetno maloj seriji, a pored toga je u svoje vreme bio tehnički najnapredniji automobil u serijskoj proizvodnji. Mnogi će se složiti da Porsche 959 zaslužuje titulu najboljeg supersportiste iz osamdesetih godina prošlog veka, što je naravno bilo dovoljno da mu ovom prilikom posvetimo nešto više pažnje.

Početak priče
Ta, sada već davna, 1980. godina bila je poprilično loša za Porsche. Zapravo, te godine, Porsche je po prvi put u svojoj istoriji poslovao sa gubitkom! Razlozi tome bili su brojni – pad prodaje u Sjedinjenim Američkim Državama, kao i ne baš sjajan uspeh modela 924 i 928, koji su trebali da u potpunosti zamene model 911! Naredne godine na čelo kompanije dolazi Peter Šuc (Peter Schutz), sa ciljem da preokrene situaciju i unapredi poslovanje. Na svu sreću, Šuc shvata da prekid proizvodnje modela 911 predstavlja izuzetno lošu ideju. Pored toga što je omogućio nastavak „loze“ 911, njegov doprinos ogleda se i u tome što je odobrio početak razvoja modela 959.

Razvoj modela 959 počinje 1981. godine. Tadašnji glavni inženjer, Helmut Bot (Helmutt Both), prišao je Šucu sa idejom za razvoj modela na osnovi 911, koji bi imao pogon na svim točkovima i koji bi mogao da se takmiči na reliju, u legendarnoj B grupi. Šucu se ova ideja dopala, dao je zeleno svetlo za razvoj, tako omogućivši stvaranje legende!

Motorizacija i pogon
Inženjeri su počeli da rade na modelu sa kodnim imenom „Gruppe B“. Umesto da razviju potpuno nov agregat, odlučili su se za nešto jednostavnije rešenje. Pozajmljena je pogonska jedinica iz trkačkog modela 935, poznatijeg kao „Moby Dick“, koja je potom pretrpela brojne izmene. Radilo se o bokser „šestocilindrašu“, zapremine od 2,85 litara, sa vodenim hlađenjem. Agregat je pojačan sa dva turbo punjača, koji su delovali naizmenično. Naime, time se želela eliminisati turbo rupa, tako da je jedan turbo punjač delovao do 4.000 obrtaja u minutu, dok se drugi budio nakon toga. Naravno tu su bila i dva interkulera, smeštena u zadnjim blatobranima. Njihova uloga je da ohlade kompresovan vazduh, pre ulaska u motor. Za ubrizgavanje goriva bio je zadužen novo-razvijeni Bosch Motronic sistem. Zahvaljujući tako naprednim rešenjima, tehničke karakteristike su za to vreme bile zapanjujuće! 959 je razvijao 450 KS, pri 6,500 o/min, uz obrtni moment od 500 Nm. Sve je to omogućavalo sprint do „stotke“ za 3,6 sekundi i maksimalnu brzinu od preko 300 km/h!

Agregat je bio uparen sa specifičnom, manuelnom, šestostepenom transmisijom. Naime, pored pet stepeni prenosa, postojao je i šesti „Gelande“ stepen, namenjen za „off-road“ vožnju. Snaga se na podlogu prenosila putem, u to vreme najnaprednijeg, PSK pogona na svim točkovima. PSK sistem bio je kompjuterski kontrolisan, tako da je i pored automatskog režima funkcionisanja, vozač mogao da odabere i druge režime. Tako je prenos snage mogao da se podeli na 50/50, 40/60 i 20/80 u korist zadnje osovine.

Zanimljivo je napomenuti da je 959 bio postavljen na Bridgestone RE71 pneumatike, koji su specijalno razvijeni za ovaj model. Njihove dimenzije iznosile su 235/45 R 17 za prednje točkove i 255/40 R17 za zadnje, a u naplacima su smešteni senzori za kontrolu pritiska. Rezervnog točka nije bilo, jer se radilo o Run-Flat pneumaticima, koji su mogli da pređu još 80 km nakon bušenja. Pneumatici su imali V indeks, odnosno bili su sposobni za brzine do 240 km/h – da podsetimo još jednom, Porsche 959 bio je sposoban za brzine od preko 300 km/h!

Konstrukcija i tehnika
Iako je 959 zasnovan na modelu 911, mnogo toga je promenjeno. Šasija je izrađena od čvrstog čelika, sa integrisanim sigurnosnim kavezom, kako bi se obezbedila vrhunska bezbednost. Radi uštede na težini, karoserija je izrađena od aluminijuma i kevlara. Tako je dobijena masa od 1450 kg, što je zaista odličan rezultat.

Puno truda uloženo je u poboljšanje aerodinamike, kako bi se unapredila stabilnost pri većim brzinama. Serijska verzija dobila je automatsko podešavanje oslanjanja. Tako se automobil neznatno spuštao pri brzinama većim od 150 km/h, dok je i vozač sam mogao da odabere odstojanje od tla, i to u tri nivoda – 12 cm, 15 cm i 18cm. Takođe, mogla se podešavati i tvrdoća oslanjanja. Tako je 959, iako vrhunski supersportista, bio pogodan i za svakodnevne uslove.

Za zaustavljanje, zadužen je bio kočioni sistem preuzet sa modela 911 Turbo, uz par izmena. Dimenzije diskova su povećane, dok je implementiran i ABS sistem najnovije generacije.

Serijska proizvodnja
Posle dve godine razvoja, prototip pod nazivom „Gruppe B“, premijerno je prikazan javnosti na Salonu automobila u Frankfurtu, 1983. godine. Možemo samo da zamislimo kakve su bile reakcije posetilaca, tog 9. oktobra, kada je Salon otvoren… Treba imati u vidu da je ovaj automobil razvijen pre gotovo trideset godina!

Kako bi automobil mogao da učestvuje u reliju, tačnije grupi B, morao je biti proizveden u najmanje 200 primeraka. Tako je serijska verzija modela 959 svoju premijeru doživela na Salonu automobila u Frankfurtu 1985. godine. Usled nepoznatih problema, serijska proizvodnja odložena je za godinu dana. 959 proizvodio se u dva nivoa opreme, „Sport“ i „Komfort“.

Imajući u vidu da je proizvodnja modela 959 bila izuzetno komplikovana i složena, oformljena je specijalna radionica za njegovu izradu. Automobili su pravljeni ručno, a kupci su se birali po određenim kriterijumima. Tako su, čak i oni odabrani, morali da sačekaju na svoj automobil čak šest meseci. Takođe, Porsche 959 nije zadovoljavao stroge kriterijume, zadate od strane Sjedinjenih Američkih Država, tako da je „preko bare“ završio samo mali broj automobila, i to sumnjivim putevima.

Porsche je sa isporukom modela 959 počeo tokom 1987. godine i to po ceni od 420.000 DM. Iako, za to vreme izuzetno visoka cena, Porsche je na ovom modelu gubio dosta novca! Naime, troškovi proizvodnje modela 959 iznosili su duplo više od njegove cene! Naravno, glavni ciljevi Porschea, sa modelom 959, bili su afirmisanje marke i sopstvenih mogućnosti. Proizvodnja je okončana 1988. godine. Ukupno je napravljeno 337 automobila, uključujući 37 prototipova.

1992. i 1993. godine, Porsche je odlučio da obraduje kolekcionare automobila, tako da je napravio još osam modela 959, od preostalih delova. Svi su bili u „Komfort“ nivou opreme. Prodavani su po ceni od 747,500 DM i danas predstavljaju najvrednije primerke modela 959.

Zaključak
Oni retki, koji su seli za volan Porschea 959, hvale upravljivost, ravnomernu isporuku snage, kao i svestranost ovog automobila. Na trkama, model 959 nije doživeo veće uspehe. Iako mu to nije bila prvenstvena namena, 959 svoje zasluge stekao je upravo kao serijski automobil.

Danas se većina modela 959 nalazi u ličnim kolekcijama, kao i u muzejima, tako da su šanse da ga uočite na ulicama minimalne. Cene koje pojedini primerci dostižu su enormne, a uopšte je prodaja ovog modela prava retkost.

Porsche 959 ostavio je dubok trag u istoriji automobilizma, a njegova uloga će vremenom biti sve više cenjena. U savremenim uslovima, teško da će se bilo koji proizvođač osmeliti i proizvesti model poput Porschea 959, a mi nažalost možemo da zaključimo da su ta vremena „prohujala sa vihorom.“

Tekst: Ivan Krstin

 

Ostavite komentar