Online plus

Oldtimer Expo – Budimpešta 2012

7Pregleda

RETRO SAJAM

Poslednjeg vikenda u aprilu, u glavnom gradu našeg severnog suseda, tradicionalno se održava sajam starovremenskih vozila “Oldtimer Expo”. Ove godine, izložba najboljeg što ima da ponudi mađarska scena klasičnih četvorotočkaša i dvotočkaša održana je po šesti put


Gangsta Fića

Uspeh manifestacije leži formuli da se kombinuju jubileji u automobilizmu i motocilkizmu sa izborom izlagača po pozivu. Tako je omogućeno posetiocima da iz godine u godinu uvek vide nešto novo i drugačije, što obezbeđuje stabilnu posećenost.

Ipak, možda pre svega, klasična vozila pored svoje istorijske vrednosti, u svetu jesu veoma unosan biznis. Interesantno je da se sakupljanje starinskih automobila pokazalo poslednjih godina kao dobra investicija, jer im je vrednost konstanto rasla uprkos dobro dokumentovanim dešavanjima u svetskim ekonomijama. Primer tome je i jedan Nash sa kraja dvadesetih godina prošlog veka. Automobil je bio praktično otpisan za staro gvožđe, ne samo zato što ga je zub vremena itekako zagrizao, već i zato što je pre nekoliko godina izgoreo. Ipak oldtajmeristi su poznati upravo po tome da su hrpi gvožđa u stanju da prepoznaju lepotu nekadašnje industrijske kulture. Najkraće rečeno, neko se prihvatio resturacije i to se isplatilo, kako na planu otimanja jednog lepog automobila od zaborava, tako i na onom finansijskom.

Hot rod klasici
Chevy Impala

Primer kako nacionalna asocijacija automoblizma može i treba da podržava kulturu klasičnih vozila je i nastup “Mađarskog auto kluba”. Svoj štand ova asocijacija ustupila je izlagačima britanskog modela MG B, koji obležava 50 leta od početka proizvodnje davne 1962. Reč je o praksi preuzetoj od nemačke Asocijacije ADAC, koja pored osnovne delatnosti, redovno na sajmovima izlaže oldtajmere i pomaže regionalne skupove ove vrste.

Pažljivo praćenje jubileja, ove godine rezultiralo je u povišenom broju Volvoovih automobila. Švedski proizvođač obeležava 85 godina postojanja i rada.

Iako većina građana Mađarske, posebno onih starijih želi da što temeljnije na otpad istorije pošalje sve u vezi sa socijalističkim periodom, neke stvari, tj vozila nemoguće je ignorisati. Reč je naravno o Ladama ili kako ih tamo preciznije zovu, Žigulijima. Iz Toljatija ovih dana stižu vesti o okončanju proizvodnje Lade Riva, ultimativne verzije nekadašnjeg Fiata 124. Prema tome, lepo sačuvani primerci iz sedamdesetih, za koje je delove i danas lako i jeftino naći, predstavljau već posebni OUR u okviru oldtajmerske priče u Mađarskoj.

Ikarus 55
Erdős Csaba – šmirglanje kacige

Logičan nastavak ove teme bila je i postavka „Istočni reli“. U naslovu se pre svega mislilo na reli automobile proizvedene u zemljama iza gvozdene zavese. To je u tadašnjoj podeli rada izgledalo otprilike ovako:

Bilo je, da se razumemo, četiri tipa automobila: Trabant, Wartburg, Žiguli i Škoda. Nakon silaska sa proizvodnih traka serijski modeli odlazili su u Litvaniju gde se u jednoj firmi centralizovano vršio tuning za ceo istočni blok.

Socijalistička tema provlači se i kroz autobuse. Ikarus 55 bio je 1954. među modernijim vozilima svoje vrste, ako ne po motorizaciji onda barem po stajlingu i dizajnu enterijera. Narvno, kako to biva u planskoj privredi, tu se u razvoju stalo, a iz godine u godinu stizali su telegrami čestitke povodom prebacivanja plana proizvodnje. To svojim oblikom, tek neznatno drugačijim u odnosu na pedesete, dokazuje i primerak ovog autobusa iz 1971. Da telegrami čestitki nisu bila puka propaganda govori i podatak da je dve godine kasnije Ikarus postao četvrti po veličini proizvođač autobusa na svetu.

Izložba kraj Dunava

   

Nash ponovo rođen

Višedecenijska automobilska „uravnilovka“, verovatno je razlog za pojačano interesovanje mađarskih oldtajmerista za američku automobilsku industriju, posebno za klasike iz pedesetih i šezdesetih. Počasno izložbeno mesto zauzeo je Hudson Hornet iz 1952., u popularnoj kulturi poznat najmlađima iz animiranog serijala „Carz“.

Fascinacija automobilima sa one strane bare evidentna je kroz osnivanje sve više klubova i radionica posvećenih „hot rod“ i “low rider” kulturi. Spuštanje automobila na tek koji cm od asfalta, tekovina je pre svega država čija putna mreža nije prepoznatljiva po udarnim rupama. Takođe, tehnologija napredne hidraulike stigla je sa zapadne obale i na sever panonske ravnice, i to u tipičnom automobilu ove vrste Ševroletu Impali.

Šou komponentu programa oldtajmer expa obezbedio je poznati kaskader Erdos Csaba. Pored redovne vožnje na manje točkova nego što je ugrađeno na dato vozilo, u njegove specijanosti spadaju šmirglanje asfalta kacigom (ili obratno). Ovaj neustrašivi poklonik „Street fighta“, više puta nastupao je i u našoj zemlji. Dok se neki hvale time da imaju adrenalin u krvi, Erdos Csaba, defitivno ima nitro! U slobodno vreme vozika se u „dragsteru“ nastalom od Morisa Minora. Originalno ovaj Moris bio je dostavno vozilo u kome su razvozili hleb. Pomislite samo koliko se brzo mogu isporučivati vekne minimarketima, kada se u njega ugradi motor od 2000 KS!

Lada karavan bez tajni
Volvo slavi 85 godina

Negovanje prijateljskih veza sa sličnim manifestacijama, ključno je za razvitak “Oldtimer Expa”. U cilju najave sledećeg sajma koji se održava 19. i 20. maja u Beču, austrijska asocijacija klasičnih vozila, obogatila je izložbeni prostor sa nekoliko vrednih primeraka Tatri iz dvadesetih godina. Nemačkim i austrijskim istoričarima automobilizma ova češka marka je posebno interesantna. Dvadesete i rane tridesete, su period kada su kao konstruktori u Tatri radili legendarni Hans Ledvinka i danas mnogo poznatiji Ferdinand Porsche.

Razgledanjem eksponata, nameću se i pitanja koliko je moguće u domaćim uslovima pokretnuti sličnu manifestaciju. Pri tome, neke paralele su očigledne. Hala budimpeštanskog sajma je po svojoj velični i tehničkoj opremi slična sa „Masterom“ u Novom Sadu. Među pokroviteljima manifestacije nalaze se uvozničke i dilerske kuće, koje u svojim marketinškim budžetima imaju sredstva za obeležavanje korporativnih jubileja. Jedan deo izložbenog prostora komercijano se izdaje restauratorskim i sličnim radionicama. Dobre veze sa klubovima iz regiona takođe rezultiraju u popunjavanju iliti zakupljivanju izlagačkog prostora uz obogaćenju ponude.

MG B slavi 50 godina
Sa Erdős Csabom i njegovim dragsterom

Možda u najveće uspehe organizatora Oldtimer Expa spada i sposobnost da mobilišu gotovo sve vlasnike starovremenskih vozila u Budimpešti i okolini. Paralelno sa manifestacijom na sajmu, održavaju se dva odvojena okupljanja. Jedno je na obali Dunava gde vetrić koji pirka sa plave reke služi kao prirodan klima uređaj za karoserije po kojima peče sunce. Drugi je održan u obližnjem „outlet“ centru. Prednost ove lokacije je očigledna: Doživljaj za celu porodicu! Dok vi izlažete svoj automobli ili samo na miru razgledate, vaša voljena osoba tanji porodični budžet u nekom od butika.

Oldtimer Expo jeste velika vikend fešta oldtajmera. Zahvaljujući zdravim količinama entuzijama ali i dobroj organizaciji tokom trajanja ove manifestacije, ulicama Budimpešte provoza se i do hiljadu starovremenskih vozila.

tekst / fotografije: Miroslav Schossberger

Ostavite komentar