Online plus

Najjeftiniji automobili na svetu

139Pregleda

“Četiri točka” ispod 10,000 dolara

Koja je to granica ispod koje se nalaze „ultra“ jeftini automobili? Pa, hajde da je postavimo na 7,000 evra (10,000 dolara). Šta to može da se kupi za tu sumu? Pretpostavljate naravno da takvi modeli najčešće nose etiketu „Made in China“ ili „Made in India“

Indijski proizvod, Tata Nano je apsolutni šampion sa najavljenom cenom od 2,000 evra. Međutim, postavlja se ozbiljno pitanje da li će ta cena biti održiva kada automobil zadovolji sve evropske ili američke standarde. Inače, pre Nanoa, najjeftiniji automobil u Indiji je bio Suzuki Maruti 800 sa cenom od 3,500 evra.

Maruti košta za nijansu više od Cheryja QQ koji se proizvodi u Kini i košta 3,350 evra. Naravno, ovi automobili nisu prisutni na evropskom i američkom tržištu jer ne zadovoljavaju standarde vezane za bezbednost i emisiju štetnih gasova.

Navedeni automobili jesu četvorotočkaši, ali su zapravo nadgradnja motocikala. U mnogoljudnim azijskim zemljama je prvi kriterijum motorizovano se dovesti od tačke A do tačke B, dok su svi ostali „kriterijumi“ sekundarni.

Pored Tate Nano, Suzuki Marutija i Cheryja QQ, tu su i drugi kineski modeli – Geely MR sedan, Geely HQ SRV SUV i Chery A1 sedan. Prvih 10 zaokružuju Hyundai i10, Tata Indica, Fiat Palio i Dacia Logan.

Maruti, mali „hatchback“, isporučuje 37 KS, i prevoz je za četvoro ljudi, uključujući vozača. Maksimalna brzina mu je 125 km/h, a potrošnja 5 l na 100 km.

Nano je „automobilčić“ dug 3 i širok 1,5 m. Pokreće ga dvocilindarski benzinski motor sa 33 KS. Maksimalna brzina je 105 km/h. Bazni model nema radio, klima uređaj, niti vazdušne jastuke. Tu su zaštitni pojasevi, ali i katalizator koji redukuje zagađivanje vazduha i pomaže potrošnji goriva od samo 4,7 l na 100 km. Tata Nano je u skladu sa indijskim standardima u vezi sa emisijom štetnih gasova i bezbednošću.

Dodatno, Nano je omogućio mnogim Indijcima srednje klase da konačno, po prvi put u životu sednu za upravljač automobila. Zapravo, slična je situacija i u mnogim drugim „rastućim“ tržištima.

U vezi sa ovom temom su se osvrnuli u SAD, napravivši distinkciju između „povoljnog“ i „jeftinog“. Evocirane su „uspomene“ na Yugo iz 1985., kada je jugoslovenski automobil postavio „standarde“ u Americi kada je reč o (ne)bezbednosti i (lošoj) izradi.

Kineski proizvođač Geely Automotive je pokušao da animira kupce u SAD svojim proizvodima u koje je uključen i Merrie hatchback. Međutim, dotični model nije prošao američke bezbednosne i ekološke kriterijume. Geely će morati da restruktuira i popravi svoje vozilo da bi ono moglo da se „kotrlja“ po američkim putevima.

Najjeftiniji model koji se trenutno prodaje u Americi je Hyundai Accent, sa osnovnom cenom od 10,705 dolara (7,500 evra).

Kinezi

„Kineska roba“ je sintagma koja ima svoje značenje za nešto što je lošeg, neproverenog kvaliteta. Međutim, kineska roba je zatrpala ne samo tržišta trećeg sveta, već i onog razvijenog. Samim tim se nameće da će uskoro doći red i na automobile. Da li je to tako?

Već nekih pet godina, kineski proizvođači poput Brilliancea, Geelyja, Great Walla, Cheryja, BYD Auta predstavljaju svoje modele na velikim automobilskim salonima. Nekako, čini se, mnogo je najava, a još uvek malo prisutnih kineskih automobila na tržištu. Da li je to zatišje pred buru?

Pažnju treba obratiti na nove tehnologije. Možda su Kinezi svesni da ne treba da se „guraju“ u i ovako prenatrpano svetsko tržište kada su konvencionalni automobili u pitanju, te ne bi čudilo da akcent stave na „električna“ i „hibridna“ vozila. BYD najavljuje da će njegov plug-in-hybrid stići u SAD 2012. S druge strane, industrijski analitičari smatraju da je i tržište automobila sa alternativnim pogonima takođe „zakrčeno“.

Da podsetimo, 2006. je Brilliance najavio početak prodaje automobila u SAD do 2009. Međutim, to se do danas nije desilo. Chery Automobile se izvukao iz saradnje s Chryslerom.

Nanjing Automobile Group, koji je kupio bankrotirani MG Rover, je izrazio želju da bude prvi kineski proizvođač koji će proizvoditi automobile u SAD, uključujući novo izdanje MG sportskog modela, ali planovi u vezi sa fabrikom u Oklahomi se nisu materijalizovali.

Geely, koji je kupio Volvo prošle godine je prikazao male sedan modele 2006. i 2008. na Auto salonu u Detroitu, ali ti automobili nisu dobili homologaciju zbog neslaganja sa američkim standardima vezanim za bezbednost i emisiju izduvnih gasova.

Loš start je kineskih proizvođača je prouzrokovan time što je njihova ambicija otišla ispred teškog rada potrebnog da bi se ušlo na jedno izuzetno zahtevno tržište poput američkog ili evropskog.

Kineski proizvođači su naglo porasli zbog zahteva domaćeg tržišta. To im je ulilo samopouzdanje, ali ne i potreban „know-how“ da bi počeli da prodaju svoje automobile u Americi i Evropi.

Indikativne su reči Billa Visnica, višeg analitičara pri Edmunds.com: „Ovde nije reč o mobilnim telefonima, gde samo treba da odete u neku od prodavnica. Potrebni su vam prodajni saloni, a te stvari iziskuju velike investicije, vreme i resurse. Oni su mislili da će sve to biti mnogo lakše nego što se ispostavilo.“

Dodatno, i nedavna kriza nije ni malo pogodovala proizvođačima automobila, a General Motors i Chrysler su, kao što je poznato, doživeli krahove.

Mada se svetska ekonomska situacija popravila, Kinezi i dalje treba da se suoče sa velikim izazovima. Najpre, oni moraju da odrede koje segmente tržišta će da „napadnu“. Kompaktni modeli bi mogli da predstavljaju lakši ulaz na tržište za nove kompanije, ali konkurencija je više nego oštra.

Kineski proizvođači bi mogli da ciljaju na napredne hibride, plug-in konfiguracije, što je opcija za koju potpisnik ovih redova smatra da je najrealnija opcija. Delom i zbog toga što će se velika većina komponenata proizvoditi upravo u Kini, bez obzira koji proizvođač automobila je u pitanju. Za očekivati je da Kina postane „električni El Dorado“, bez obzira što hibridi i električna vozila trenutno zauzimaju samo 2,2 odsto svetske prodaje automobila.

Kupci su još uvek oprezni kada su električna vozila u pitanju, posebno što se tiče autonomije i baterija. Dodatno, još uvek će svoje poverenje pre ukazati „proverenim“ kompanijama.

Međutim, moć novca je bezgranična u ovim našim zemaljskim okvirima. Kinezi bi mogli da kupe neke konkurente i upotrebe njihove prodajne salone da bi došli do američkih i evropskih kupaca. Geely se nameće kao najrealnija opcija za ovakvu vrstu strategije. Da podsetimo, kineska kompanija je kupila Volvo prošlog leta, ali bi bez obzira na sve, Geely morao da uloži milione dolara u marketing, i da se nada da će se naći veliki broj „avanturista“ među kupcima, spremnih na izvestan „rizik“.

Kineske kompanije su čini se, skočile, a da nisu rekle „hop“.

1. Tata Nano
Najjeftiniji automobil na svetu. Četvorosed sa pogonom na zadnje točkove. Cena mu konstantno raste u skladu sa troškovima koje donosi usklađivanje sa standardima vezanim za bezbednost i ekologiju. U martu 2011. je prodato gotovo 9,000 primeraka ovog modela.

Cena: $3056
Maksimalna brzina: 105 km/h
Motor: dvocilindarski benzinac, zapremine 624 cc, 33 KS, multipoint ubrizgavanje.
Dužina: 3100 mm Visina: 1600 mm Širina: 1500 mm

2. Chery QQ
Proizvodi ga kineski proizvođač Chery Automobile od 2003. godine. U 2006. menja ime u Chery QQ3 u Kini, nakon što je Chery lansirao novi supermini, Chery QQ6. Sličnost sa Daewoo Matizom je Cheryju QQ donela izvesne probleme na tržištu u vezi sa zaštitom prava. Chery QQ je dobio titulu „Best Chinese Brand“ 2010.

Cena: $4,781
Hatchback sa petoro vrata
Menjač: 5-o stepeni manuelni, EZ-drive poluautomatski
Međuosovinsko rastojanje: 2,340 mm
Dužina: 3,550 mm
Širina: 1,495 mm
Visina: 1485 mm

3. Maruti Suzuki 800
I dalje je jedan od najprodavanijih modela u Indiji. Do 2004., Maruti je bio bestseler u Indiji. Preko 2,9 miliona Marutija 800 je prodato od lansiranja 1984. Međutim, Maruti 800 neće biti dostupan u trinaest indijskih gradova koji su prihvatili Bharat Stage IV norme u vezi sa emisijom izduvnih gasova. Njegova proizvodnja bi trebalo da se ugasi u doglednoj budućnosti.

Cena: $4,994
Hatchback sa petoro vrata
Motor zapremine 796 cc
Menjač manuelni sa 4 ili 5 stepena prenosa.
Međuosovinsko rastojanje: 2,175 mm
Dužina: 3,335 mm
Širina: 1,440 mm

4. Geely Mr
Kompaktni model Geely Automotivea od maja 2000. Merrie je hatchback sa petoro vrata koji dolazi i u sedan verziji.

Cena: $5,500
Hatchback sa petoro vrata ili sedan sa četvoro vrata.
Motori: 1,3 l/1,5 l, 4 cilindra, DOHC, MPI, 16 ventila
Međuosovinsko rastojanje: 2,340 mm
Dužina: 3,825 mm
Širina: 1,670 mm
Visina: 1,386 mm

5. Geely HQ SRC
Još jedan model Geelyja. HQ SRC je konstruisan na platformi Daihatsu Charadea (model iz 1980.)

Cena: $5,780
Hatchback sa petoro vrata ili sedan.
Motori četvorocilindarski sa 4 ventila po cilindru.

 

 

6. Chery A-1
Chery A1 je kompakt sa petoro vrata, proizvod kineskog Chery Automobilea. Dostupan je u tri verzije: standard, komfor i luksuznoj.

Cena: $7,340
Dužina: 3,700 mm
Širina: 1,578 mm
Visina: 1,527 mm
Međuosovinsko rastojanje: 2,390 mm
Zapremina motora (cc): 1297

7. Tata Indica
Još jedan model indijske Tate na listi. Tata Indica je prvi samostalno razvijeni indijski model putničkog automobila. Indica se prodala u 6,937 primeraka u martu 2011., što je 40 odsto manje u odnosu na isti period prošle godine.

Cena: $8,500
Dužina: 3,690 mm
Širina: 1,655 mm
Visina: 1,485 mm

8. Hyundai i10
Proizvodi se u Hyundai Chennai fabrici. Lansiran je 31. oktobra 2007. Hyundai je nedavno lansirao i10 Electric na Auto salonu u Delhiju, koja bi trebalo da se nađe na indijskom tržištu tokom ove godine.

Cena: $9,096
Hatchback sa petoro vrata
Motori:
1.1L Epsilon, redni benzinski, četvorocilindarski
1.2L Kappa redni benzinski, četvorocilindarski
1.1L CRDI VGT U-line redni dizel, trocilindarski
Menjači: 4-o stepeni i 5-o stepeni manuelni
Međuosovinsko rastojanje: 2,380 mm
Dužina: 3,565 mm
Širina: 1,595 mm
Visina: 1,550 mm

9. Fiat Palio
Jedan je od najbolje prodavanih modela kompanije. Prisutan je na tržištima zemalja u razvoju. Na Paliovoj platformi leže i Fiat Siena sedan, Fiat Palio Weekend karavan, Fiat Palio Adventure SUV Crossover i Fiat Strada pickup kamionet. Proizvodi se u Brazilu, Argentini, Indiji, Turskoj, Južnoj Africi i Kini.

Cena: $9,242
Dužina: 3,827 mm
Širina: 1620 mm
Visina: 1440 mm
Međuosovinsko rastojanje: 2373 mm

10. Dacia Logan
Lansiran u septembru 2004., Logan je zajednički proizvod francuskog proizvođača Renaulta i njegove rumunske filijale Dacije. Logan se proizvodi u Rumuniji, u fabrici u Mioveniju, ali i u Kolumbiji, Brazilu, Rusiji, Maroku, Iranu, Indiji i Južnoj Africi.

Cena: $9,477
Motor: 1290 cc, četvorocilindarski benzinski, dva ventila po cilindru
Maksimalna snaga: 75 KS pri 5,500 o/min
Maksimalni obrtni moment: 110 Nm pri 3,000 o/min
Dužina: 4247 mm
Širina: 1740 mm
Visina: 1534 mm
Međuosovinsko rastojanje: 2630 mm

Pavle Barta

Ostavite komentar