Online plus

Mercedes C klasa karavan („Estate“)

831Pregleda

Trenutak kada su se zavoleli praktičnost i luksuz

Tokom sajma automobila u Parizu, prenatrpanom automobilskom svetu priključiće se nova, karavanska verzija C klase

Ironija, i podatak koji najbolji opisuje novajliju, vezan je za najvažniju karakteristiku svakog karavana – raspoloživ prostor. A naredna generacija ga ima deset litara više od limuzinske verzije, i pet više od modela koji nasleđuje, ukupno 490 litara! Da li je limuzina izuzetno prostrana, ili je karavan izlišan, reći će kupci već u četvrtog kvartala tekuće godine.

Neka raste, i treba da raste
Dizajn zadnjeg dela karakterišu oble staklene površine i mišićavi bokovi. Automobil je dugačak 4.702 milimera, širok 1.810, uz 2.480 mm međuosovinskog rastojanja. Posmatrana sa prethodnom, 80 milimetara viška nova generacija dobija upravo između dve osovine. Ako se posmatraju sistemi koje model za 2014. godinu donosi, i 65 kilograma manje u težini, sve deluje kao velik pomak. Skoro polovinu šasije čini aluminijum (49%)!

Epilog na početku
U benefitu zbog ovih poboljšanja ponajviše su putnici na zadnjoj klupi. Mercedes im je stvorio 45 milimetara dodatnog prostora za noge, više mesta za laktove, ramena i glavu. U ovoj činjenici, a ne u veličini prtljažnog prostora, prednosti i kvaliteti karavanske C klase dolaze do izražaja. To je automobil koji se za razliku od generacije koju nasleđuje, u većoj meri osvrće na potrebe putnika tokom vožnje, a manje na potrebu da bude „radni“.

Sistem varijabilnosti zadnje klupe, koji je nekad bio u srazmeri 60:40, sada je 40:20:40. Dve prednosti su ovim putem stvorene. Relativno ravan prtljažni prostor, i mogućnost da karavan postane dvosed, trosed, četvorosed, ili petosed! I opet u korist putnika, a manje zbog tereta koji oni tokom vožnje nose.

Sistemi za zvocanje
Sistemi su brojni. „Connect me“ – po prvi put viđen ove godine u Ženevi, praktičnu primenu premijerno pronalazi u ovom karavanu. Za rad mu je potrebna SIM kartica, pomoću nje sistem šalje hitne pozive u slučaju nesreće, proverava nivo goriva, savetuje u vezi sa servisom, samostalno uključuje recirkulisanje vazduha u kabini nakon što GPS očita skori ulazak u tunel, i još mnogo toga.

„Collision Preventon Assist“ – sistem autonomnog kočenja do brzine od 200 kilometara na čas. On radi u paru sa „Distronic Prevention Plus“ radarskim tempomat sistemom koji ubrzava i koči po unapred pripremljenim obrascima, koje programira sam, ugledajući se na ponašanje vozača.

Bogato, u Mercedesovom stilu
Širok spektar agregata Mercedes uz novi „Estate“ nudi, za svakog po nešto. Svi oni podležu Evro VI normi, i uz Start/Stop sistem potrošnja je za 20% manja nego kod prethodne generacije. Pored standardne benzin/dizel ponude, mesto u gami pronašla su i dva hibrida. Ultra štedljivi C300, koji kombinuje turbo dizel, odakle stvara 204 KS, sa elektromotorom koji pruža dodatnih 27 „konja“. Kako nam prozvođač tvrdi, oni zajedno troše tek četri litre u proseku. Njega prati C350 „Plug-in“ hibrid. Najavljuju ga za 2015. godinu, i tvrde da će s potrošnjom nadmašiti i malopre opisanog ultra štedišu.

Bazni model još jednom će biti dobro poznati 4-cilindarski turbo benzinac od 2,0-litre radne zapremine. Iznad njega je C250, u benzinskoj i dizel verziji, od koga se u Mercedesu i ovaj put, kao i s prošlom generacijom, puno očekuje.

Nakon svega nabrojanog, zalazimo u „vode“ gde plivaju krupne, netipično karavanske „ribe“. C300 jedan je od njih. Dvostruki turbo sistem pumpa 3,0-litarski V6 agregat i tako stvara 480 Nm obrtnog momenta, proisteklih iz 204 konjskih snaga. Sledeći je C450 AMG, sa nepotrebnim dodatkom „sport“. Ravno 500 Nm obrtne mase ima, i 362 KS, sportskiji od toga ne može više biti. Izuzev u jednoj varijanti. Varijanti karavanskog kiča za Mercedesove bigote – C63 AMG! Od supermarketa do kuće, vozač na raspolaganju ima 4,0-litre i twin-turbo agregat, u karavanu?! Inače, kupcu svakog od navedenih verzija 7-stepena automatska transmisija, i 4MATIC pogon na svim točkovima, nudiće se kao opcije.

Mini enterijer S klase
Priča o kabinskom prostoru već je nekoliko puta ispričana kroz predstavljanja limuzinskih varijacija C klase. Ipak, karavan donosi neke nove, zanimljive, i nikada do sad viđene detalje na ovom tipu vozila. Postao je prvi automobil iz segmenta čija unutrašnjost je ponela potvrdu evropskog centra za alergološka istraživanja (ECARF). Prvi put se predstavlja i „Head-up“ displej, sličan onom u koji gledaju piloti borbenih lovaca, i koji korsniku u vožnju, baš kao i njegov „srodnik“ u nadletanju, pruža osnove infomacije u visokoj rezoluciji. Potrošnja, ograničenja, uputstva navigacionog sistema, DISTRONIC poruke, i još mnogo višem nalazi se u vozačevom vidnom polju.

Preko velikog ekrana osetljivog na dodir, dimenzija 65×45 milimetara, kontrolišu se svi bitniji uređaji vozila. Vozač dodirom prsta bira između Comfort, ECO, Sport, ili Sport + režima vožnje. Novina je Individual, gde opet preko ekrana režim rada može da se formira po sopstvenoj volji, kombinovanjem karakteristika standardnih modova.

Još jedna novina je tu. „Direct-Steer“ sistem se zove, i prateći brzinu vozila on usklađuje senzibilitet volana, te tako pri većim brzinama vozaču traži snažan stisak, dok mu je pri nižim potreban dodir prsta kako bi upravljač bio pomeren.

Dvostruko lice
Velike amplitude u odabiru kupac će moći da pravi pri personalizaciji. Dva grila opet su tu, sportska Avangarde maska, i luksuzna Exclusive linija. Uz razne nadogradnje i odabir detalja, svaka od njih će automobil načiniti individuom koje po liku malo šta srodno ima sa onom drugom.

Čak je i odabir ogibljenja prava mozgalica. Postoje dve verzije ojačanog čeličnog oslanjanja, uz koje se kao standard dobija sportska nadogradnja, ali i AIRMATIC, vazdušno ogibljenje koje se po prvi put nudi kao izbor u C klasi. Mercedes kaže da ne postoji sistem koji može da pruža bolji odnos udobnosti i agilnosti!

Zaključak iz prve ruke
Ovaj automobil možda i najbolje opisuje njegov tvorac, Doktor Tomas Veber, član Daimler AG odbora direktora, i osoba direktno odgovorna za razvoj i istraživanja. Govoreći o automobilu koji je stvorio, on je uspeo da bude iznenađujuće objektivan i tačan: „Nova C klasa u karavanskoj verziji nije samo ekstremno praktičan automobil zahvaljujući velikom i prilagodljivom prtljažniku. Sa naprednom tehnologijom ona takođe kreira i nove pravce u segmentu, u pogledu sigurnosti, efikasnosti, i komfora. Svi vozači, muški i ženski, osetiće primetno poboljšanje i zadovoljstvo u vožnji“.

Pero Ivić

Ostavite komentar