Online plus

McLaren MP4-12C

55Pregleda

Njegovo veličanstvo na testu

McLaren MP4-12C je došao u ruke naših kolega iz AutoExpressa. Konačno, ime pod kojim je osvojeno 12 titula u Formuli 1 u konkurenciji vozača i 8 u konkurenciji konstrukora ima dostojnog pulena koji može da konkuriše „ljutom“ rivalu – Ferrariju.., ili ga možda nadmašuje?

Ron Dennis je lično rekao novinarima pre vožnje na se spreme za „sportski automobil sa najboljim voznim karakteristikama u istoriji“.
Test je bio temeljan, s obzirom da je McLaren isproban na suvom i vlažnom asfaltu, dobrim i lošim lokalnim putevima, a finalni zaključak je da je britanska marka napravila zaista nešto izuzetno. Najpre, uspela je da instalira u automobil tehnologiju koja je obično bila rezervisana za superautomobile koji koštaju više od 500 000 evra. Da podsetimo, cena MP4-12 C iznosi 200 000 evra. Tu se prvenstveno misli na MonoCell konstrukciju, napravljenu u potpunosti od ugljeničnih vlakana, sa masom od samo 75 kg. Čvršća je od bilo čega što dolazi iz Ferrarija ili Porschea.

U slučaju nezgode i oštećenja, popravke su jednostavne. Prednja i zadnja aluminijumska struktura se mogu deinstalirati, a kompozitni i aluminijumski paneli karoserije se lako zamenjuju i koštaju mnogo manje od karbonske alternative.

Dizajn je takođe vrhunski, tu su vrata u vidu krila koja izgledaju fenomenalno, ali „zvezda“ je McLarenova ProActive Chassis kontrola. Dok mnogi proizvođači nude adaptivne sisteme, ova revolucionarna postavka lansira McLaren ispred konkurencije.

Na levoj strani uske centralne konzole se nalazi birač označen sa „H“ (handling), pomoću kojeg se može birati postavka ogibljenja, upravljanja i elektronske stabilnosti između „Normal“, „Sport“ i „Track“ režima. Sličan birač sa desne strane je označen sa „P“ (Powertrain), i ima iste režime rada, ali ovoga puta kada su u pitanju motor i menjač. Dodatno, može se regulisati zvuk motora unutar kabine.

McLaren MP4-12C je neverovatan kada je u pokretu. Adaptivni amortizeri sa elektro-hidrauličnom stabilizacijom omogućavaju prolaske u krivinama poput Ariel Atoma. Svaki delić gazne površine i šare pneumatika se može osetiti kako „grabi“ asfalt. Nema „bežanja nosa“ niti zanošenja zadnjeg dela.

Međutim, ovaj sistem uopšte ne negira komfor, posebno kada su H i P birači u Normal režimu.

Novi 3,8 litarski bi-turbo V8 oduzima dah. Isporučuje 592 KS pri 7000 o/min i 600 Nm. Kada se uzme u obzir masa automobila od samo 1301 kg (Ferrari 459 Italia 1380 kg), dobijamo uvid o kakvim se potencijalnim performansama radi.

McLaren tvrdi da MP4-12C do „stotke“ može da stigne za 3,1 sekundu, što je tačno, s obzirom da je na vlažnoj test stazi ostvareno vreme od 3,5 sekunde.

Međutim, ubrzanje do 200 km/h je domen gde je McLaren „oduvao“ konkurenciju. Ferrari Italia 458 je obavio tu radnju za 10,4 sekunde, dok je McLarenu bilo potrebno 8,9 sekundi. Jedino je mnogo skuplji Bugatti Veyron brži. Čak je i Ferrari Enzo sporiji do 200 km/h od MP4-12C. Sa sprintom do 100 milja na čas od 6,1 sekunde, novajlija je čak nadmašio legendarni McLaren F1 (u serijskoj verziji).

Da budemo u „trendu“ – potrošnja goriva i emisija CO2 su takođe najbolji u klasi. McLarenov sportista emituje manje C02 po KS nego Toyota Prius! Što se zvuka tiče, mnogo je rafiniraniji i uglađeniji od „vrištećeg“ V8 Ferrarija, ali nekome se to i više sviđa.

Zahvaljujući masivnim karbon keramičkim kočnicama i spektakularnom zadnjem Air Brake krilu, zaustavljanje je na vrhunskom nivou, uz naravno upravljanje. Sa asistencijom spomenutog MPCC-a, MP4-12C dobija i McLarenov Brake Steer sistem na zadnjim točkovima, koji koči unutrašnji točak u sluačaju potrebe, da bi automobil ostao na zadatoj putanji. Na izlasku iz oštrih krivina, Brake Steer sistem takođe minimizuje vreme koje se gubi na proklizavanju točkova. Rezultat je neverovatno precizna vožnja.

Menjač je sedmostepeni Seamless Shift Gearbox koji je uvek na visini zadatka. Polugice su izuzetno uglađene i brze, dok Pre-Cog poznat iz Formule 1 koji unapred bira sledeći prenos, eliminiše bilo kakvo oklevanje, i čini menjanje stepena prenosa munjevitim.

Preglednost je dobra, i ovaj McLaren je sasvim upotrebljiv za svakodnevnu vožnju. Nešto je manji od Ferrarija 458, mada je kabinski prostor izdašan, uz 144 l korisne zapremine za odlaganje prtljaga. U prvoj godini proizvodnje će biti isporučeno 1000 primeraka iz fabrike u Wokingu. U Velikoj Britaniji je formirana osamnaestomesečna lista čekanja, s tim što će prvi kupci dobiti svoje ljubimce u maju. Oni nestrpljivi mogu da gledaju kako se njihovi automobili proizvode preko interneta.

Nakon isporuke, McLaren Owner Experience će pomoći nekolicini srećnika da budu još srećniji tako što će im obezbediti trkačke dane na stazi. MP4-12C je zaista izuzetan proizvod izuzetne kompanije. Ističe vrednosti McLarena kao marke, prvenstveno tehnološku ekspertizu, efikasnost i čistu brzinu, i to sve u jednom paketu.

Jedina kritika koju su kolege iz AutoExpressa uputile MP4-12C je nedostatak karaktera, posebno što se tiče izgleda i zvuka. S druge strane, nikada visoke performanse nisu bile tako dostupne. MP4-12C je dostojan naslednik F1, i odličan način da se lansira nova kompanija u svet superautomobila.

Da li je McLaren MP4-12C svrgnuo AutoExpressovog „vladara“ u ovom segmentu, Ferrari 458 Italiu? Odgovor je – ne. Italijanski superautomobil je još uvek šampion, bar do službene vožnje McLarena na domaćem tlu. 458 Italia je definicija automobila sa srednje pozicioniranim V8 motorom, kako što se tiče performansi tako i izgleda. Bitka će biti „kraljevska“…

Ostavite komentar