Online plus

Ford Focus RS

118Pregleda

Porodični hečbek koji postiže 266 km/h

Kolege iz Autoweek-a vozili su novi snažni Ford Focus RS. Budući da se radi o retkoj „zverčici“ kod nas, a takođe i da je u pitanju jedan istinski kultni performantni hečbek, smatrali smo da je zanimljivo da Vam prenesemo utiske sa ovog druženja


Aktuelni Ford Focus RS predstavlja najnoviji izdanak u dugoj „krvnoj liniji“ rasnih, snažnih kupea, hečbeka i limuzina sa oznakom RS na karoseriji, koja vodi poreklo još od modela 15M RS iz 1968. godine. Na podužem spisku su čuveni modeli poput RS200 iz 1984. godine, Sierre Cosworth RS 4×4 iz 1990. i Escorta i Caprija sa ova dva legendarna slova. Pravi pravcati RS hečbek ponovo je sa nama, nastao pomoću najnovijih tehnologija, ali i dalje sa beskompromisnim trkačkim genima.

Na vozilu ništa nije suvišno, nijedan ventilacioni otvor, nijedna rešetka, niti neki aerodinamički element

Najpre, obratimo pažnju na njegov dizajn! Focus RS nikada nije bio šminker i kod njega forma apsolutno robuje funkciji. „Na vozilu ništa nije suvišno, nijedan ventilacioni otvor, nijedna rešetka, niti neki aerodinamički element. Sve je u službi vožnje, upravljivosti, stabilnosti, performansi.“ – izričit je Tajron Džonson, rukovodilac inženjeringa za Ford Performance ST i RS modele.

U računarskom projektovanju aerodinamičkih formi ovog sportiste utrošeno je preko 2000 radnih sati. Kao rezultat toga, Focus RS je jedan od stvarno retkih automobila koji može da se pohvali nultom vrednošću sile uzgona, kako na prednjoj, tako i na zadnjoj osovini! Jedan od ključnih aerodinamičkih elemenata Focusa RS kome pripadaju zasluge za to je „krilo“ na repu vozila (iznad petih vrata), koje obezbeđuje opstrujavanje vazduha oko njegovog zadnjeg dela.

Pogon
Da bi se izborio sa neizbežnim otporom vazduha, Focusu RS na raspolaganju je nova verzija 2,3-litarskog turbo četvorocilindraša, poreklom iz Mustanga. Verzija motora smeštena pod haubu novog Focusa RS veća je i lakša od Mustangovog motora, sa većim interkulerom. „Interkuler kod Focusa RS je onoliko veliki koliko može da bude, a da stane pod haubu.“ – dodaje Džonson. Rezultat je za desetak odsto veća snaga i obrtni moment, u odnosu na Mustangov motor. Ova mašina lansira performantni hečbek do 100 km/h za 4,7 sekundi. Maksimalna brzina Focusa RS jednaka je onoj kod, na primer, prve generacije Porschea Cayenne turbo: 266 km/h!

Ford je razmatrao više rešenja za prenos snage i obrtnog momenta na podlogu. Pogon na prednje točkove ima svoje prednosti. Uostalom, standardni Focus ima taj tip pogona, a imali su ga i neki RS modeli u prošlosti. Međutim, pogon na prednjoj osovini ima značajna ograničenja u pogledu trakcije i velike probleme sa podupravljanjem. Najrazumnije je bilo odlučiti se za pogon na sva četiri točka, ali ne za varijantu zasnovanu na Haldex spojnici, koja se može naći kod mnogih modela.

„Haldex obezbeđuje dobru trakciju u pravolinijskoj vožnji, međutim mi smo želeli rešenje koje je bolje u krivinama“ – objašnjava Džonson. Ideja je bila da se projektuje sistem sa po jednim setom spojnica na svakoj od zadnjih poluosovina. Tako je stvoren autentični sistem pogona na sve točkove za ovaj model, koji izdržava veće vrednosti obrtnog momenta i bolje podnosi teže uslove vožnje.

Budući da je što veća brzina „izletanja iz krivine“ ključ za brže krugove na trkačkoj stazi, u Fordu su se potrudili da Focus RS to i može. Na prednjoj osovini nije bilo potrebno primeniti nikakvo novo rešenje: obrtni moment se prosto ne prenosi na onaj točak koji u datom trenutku proklizava. Ono što je zapravo zanimljivo je zadnja osovina: ona se sastoji iz tri dela i povezana je sa diferencijalom, sa čije dve strane su pomenuti setovi spojnica na svakoj od zadnjih poluosovina, koje kontroliše namenska elektronika. U situaciji kada se oko 70% obrtnog momenta prenosi na zadnju osovinu, one mogu da prebace gotovo punu vrednost tog obrtnog momenta na bilo koji od zadnjih točkova, po pravilu na „spoljni“ točak u krivini, kako bi se vozilo „poguralo“ što brže kroz krivinu. Ovakvo vektorisanje obrtnog momenta direktno minimizuje podupravljanje i omogućava vozilu da iz krivine izađe naravno brže nego što bi to bilo sa pogonom na prednje točkove, ali i brže nego da se radi o vozilu sa Haldex diferencijalom.

Kada se jednom nađe na pravcu, Focus RS isključuje pogon na zadnjoj osovini i postaje de facto vozilo sa pogonom na prednjim točkovima, između ostalog u cilju smanjenja potrošnje goriva.

Vozne osobine
Ford Focus RS je istinski sportista za svakodnevnu upotrebu. Njime možete na vikend, a možete da provedete i dan na trkačkoj pisti. Njegovi reli geni ponekad ga vuku i u pitomije off-road avanture. A svakako je i jedno od najbržih i najuzbudljivijih prevoznih sredstava kojima možete da prevezete namirnice od supermarketa do kuće, pod uslovom da Vam baš ne treba ogromni prtljažnik nekog velikog karavana.

Ukoliko se odlučite za vikend na nekom mestu do koga Vas vodi izuvijani planinski put, i pod uslovom da Vaš saputnik ili saputnici nisu preterano plašljivi ili osetljivog stomaka, Focus RS ponovo je jedno od najuzbudljivijih prevoznih sredstava, u svom cenovnom rangu gotovo bez premca. Na autoputu je takođe više nego dorastao mnogo skupljim i „izvikanijim“ sportskim ili luksuznim modelima.

Naši kolege iz Autoweek-a, čije utiske prenosimo, nisu odoleli ni da ga isprobaju na stazi namenjenoj MotoGP šampionatu, gde je Focus RS demonstrirao svoju izuzetnu stabilnost i upravljivost. Prema njihovim navodima, „možete da ga bacite u krivinu kako god želite i čini se da ne možete da nastradate“. Na trkačkoj stazi, svojim ponašanjem u vožnji Focus RS povremeno ih je podsećao na „veliku Mazdu MX-5“, ali sa zadnjim sedištima i više nego solidnim prostorom za prtljag. „Kada osetite podupravljanje, samo nagazite gas i ingeniozni pogon Focusa RS izvodi Vas iz krivine.“ Čak i sa isključenom kontrolom stabilnosti, Focus RS je izuzetno stabilan. Nakon druženja sa Focusom RS, kolegama je jedino ostalo žaljenje što nisu stigli još da ga iskušaju na nekom šljunkovitom putu ili makadamu.

Postoje još dva uzbudljiva detalja vezana za podešavanje režima vožnje. „Launch Mode“, kao što mu ime kaže, „ispaljuje“ Focus RS velikom brzinom. Drugi režim je „Drift Mode“, koji je po rečima kolega nešto najzabavnije što ste ikad imali u Fordu Focus. „Samo nagazite gas i nastavite da upravljate.“ Iako ste naravno i dalje Vi osoba koja upravlja volanom i gasom, „Drift Mode“ oprašta vozaču „mnogo grešaka“.

Ford Focus RS mogao bi da bude savršen svakodnevni automobil

Da ili ne?
Ford Focus RS mogao bi da bude savršen svakodnevni automobil. Upotrebljiv je koliko i svaki drugi Focus, a uzbudljiv u vožnji kao Mitsubishi Evo, Subaru WRX STi, Audi S3 ili možda Golf R. I pri tome jeftiniji od svakog od njih. Postavlja se jedno jedino pitanje: zašto ovakvih automobila nema više?

On naravno nije jeftin. Ali za taj novac kupac dobija gotovo čistokrvni reli trkački automobil. Automobil koji je pritom potpuno pogodan za svakodnevne potrebe. A svoju suprugu ili supruga uvek možete da ubedite da kupujete nešto skuplji model jer njegov pogon na sve točkove „garantuje veću bezbednost u zimskim uslovima“. Ili neki sličan izgovor.

Ford Focus RS

Početak prodaje: april 2016.
Osnovna cena (u Americi): 36.605 dolara (33.775 evra)
Pogon: redni turbo četvorocilindraš, 2,3 litre, šestostepeni manuelni menjač, pogon na sva četiri točka
Snaga: 350 ks pri 6000 o/min
Obrtni moment: 475 Nm u opsegu od 2000 do 4500 o/min
Masa praznog vozila: 1599 kg
Pozitivne strane modela: brzina i uživanje
Negativne strane: treba sačekati do aprila

 

 

Izvor: Autoweek
Za Vrele gume priredio: Jovan Đurić
Postavljeno: 27.01.2016

Ostavite komentar