Online plus

Borgward Isabella

Septembra 1961., nemački proizvođač automobila „Borgward“ je nestao sa scene
330Pregleda

Nemačka zavera

U septembru 2015. na Salonu automobila u Frankfurtu, obnovljeni „Borgward“, treba da posle tačno 56 godina predstavi novi model. U međuvremenu, sa naše oldtajmer ekspedicije u Beču donosimo zapis o bestseleru ovog proizvođača, modelu Isabella


Autokratski revolucionar
Tokom pedesetih godina 20. veka, još uvek nije bilo tako neuobičajeno da na čelu nekog proizvođača automobila sedi osnivač firme. Carl F. W. Borgward predsedavao je istoimenom grupom koju su činili firme Borgward, Hansa, Goliath i Lloyd. .

Više brendova u jednoj grupi, izum je koji je u to vreme jedini uspešno primenjivao General Motors, tako da je Borgward grupa, što se tiče Evrope, bila ispred svog vremena. Za raziliku od američkog originala, članovi Borgward grupe, uživali su nezavisnost i nije bilo zajedničkih razvojnih projekata, a razmena komponenti bila je simbolična. Što je manjkalo u horizontalnoj integraciji grupe, Carl F. W. Borgward, nadoknađivao je stilom rukovođenja tako što se bavio najsitnijim detaljima rukovođenja cele grupacije. Izbegavajući da mu firmu vode kojekavi odbori direktora, ovaj porodični biznismen klonio se i kreditnih aranžmana sa bankama, obraćajući se za finansijsku podršku loklanim i regionalnim samoupravama.

Carl F.W. Borgward i unuk Christian Borgward

Isabella
U grupaciji Borward, proizvodili su automobile i kamione, praktično za svačiji džep. Model Isabella, lansiran 1954., vešto je tržišno plasiran između porodičnih sedana Opela i Forda sa jedne i Mercedesovog izdanja 180-190 sa druge strane. Zapravo, Isabella je nudila tehnologiju i stajling u rangu Mercedesa, ali po ceni 7.265 DM koja je bila upadljivo niža od rivala iz Štutgarta.

Ako se izuzmu određene dečje bolesti koje su nezaobilazno i neoprostivo pratile Borgwardove automobile, proizvođač iz Bremena je sa Isabellom učinio sve što se danas smatra dobro praksom u komercijalizaciji nekog modela. Već 1957., izmenom linije krova, urađena je restilizacija, a Isabella je ponuđena u formi kabrioleta , kupea i karavana. Originalni četvorocilindarski motor od 1.493 ccm koji je isporučivao 60 ks, ponuđen je u TS varijanti od 75 ks i 80 ks.

U Beču nas je ugostio oldtajmerista Dieter Szedenik, specijalizovan za grupu Borgward. Njegova Isabella Combi (u prevodu karavan), i dan danas oduševljava udobnošću a posebno prijatno iznenađuje solidno ponašanje pri ubrzanju i održavanju brzina tipičnih za autoput. Beli krov i otvoreni prozori usešno nas brane od julskog toplotnog udara. Obilje hroma u kombinaciji sa crvenom karoserijom budi nostalgiju na period ranog, „elvisovskog“ rokenrola.

Isabella coupe iz 1960.
Dieter Szedenik, oldtajmerista iz Beča

S leđa i ispod pojasa
Borgward je sa ostlim evropskim proizvođačima delio finansijske poteškoće poslovanja u posleratnim uslovima, povlačio nekad dobre, nekad manje dobre poslove poteze. Ipak nijedan evropski proizvođač automobila nije se našao isprozivan u medijima kao što je to bio Borgward. Decembra 1960. ugledni „Der Spiegel“ stavlja Carla F. W. Borgwarda na naslovnicu i žestoko kritikuje nejgov način vođenja firme, za koji se tvrdi da kompaniju uvlači sve više u dugove. U narednih godinu dana, nemački mediji kao da se utrkuju ko će objaviti više prljavština o Borgwardu, uz večito ponavljanje informacije da Borgward grupa srlja u bankrot. Napadi su česti i na relativno novom mediju – televiziji, što upućuje na zaključak da je cela kampanja orkestrirana iz jednog centra. Teoretičari zavere i dan danas prst upiru u neprincipijelnu koaliciju BMW-a, Opela i Mercedesa. Kao rezultat ove kampanje, Borgward ne uspeva da dobije tako potrebne zajmove i firma je dovedena do likvidacije krajem 1961. Da je reč o zaveri sugeriše i činjenica da je nakon isplate poverilaca u celosti, na računu ostalo 4,5 milona DM. Carl F. W. Borgward umire 1963. Do samog kraja insistirao je na tome da je kompanija bila solventna.

Dizajn za šezdesete Borgward P100
Isabella i čuvena poza

Šta je bilo posle
Kao neka vrsta prilično jadne utešne nagrade, proizvodnja Isabelle se seli u Argentinu gde je do 1963. sklopljeno 999 primeraka. Vodeći model, Borgward P100 proizvodio se u Meksiku od 1967. do 1970.

Unuk Carl F. W. Borgwarda, Christian, ponovo osniva firmu sa sedištem u Švajcarskoj 2008. Na Salonu u Ženevi 2015. izložena je klasična Isabella kupe uz najavu da će u Frankfurtu u septembru biti predstavljen potpuno nov model.

Strateški partner obnovljenom Borgwardu je kineski proizvođač kamiona Foton. Poučen iskustvom iz prošlosti, Borgward kao da poručuje: Ako se kačiš sa mnom, kačiš se sa celokupnim kineskim tržištem!

P.S.
Prilog o Isabelli, pripremamo za jesenji ciklus emisije „Vrele Gume Autovzija“. Transport naše ekipe omogućila je kompanija „Olitours“, veteran relacija Srbija – Beč i Srbija – Berlin. Putnici mogu računati na vrhunske vozaće i savremeni vozni park. Olitours

je prva kompanija u Srbiji koja je uvela u saobraćaj autobus marke SETRA 515 HD.

tekst : Miroslav Šosberger
fotografije : Vrele Gume, arhiva

Ostavite komentar